Ballisztikus rakéták és a rádió-elektronikai harceszközök, automatizált harctér-ellenőrző eszközök és NATO-kódok kivételével kivételével a franciák bármit készek eladnia az oroszoknak – nyilatkozta Arnaud Kalika. A szakértő elmondta, hogy a két Mistral-osztályú helikopterhordozó-partraszálló hajó eladása után most két további megvásárlásáról folynak a tárgyalások Moszkvával, és várhatóan még idén megkötik a szerződést.
Az első és a második hajót 2014-ben, illetve 2015-ben adják át, miután az építő DCNS haditengerészeti vállalat az óév végén megkapta az 1,2 milliárd dolláros előleget az oroszoktól. A parancsnoki hajóként is használható, 21 ezer tonnás Mistral 8 szállító és 8 harci helikoptert képes szállítani, az oroszok tervei szerint ezek a Ka-52 K Alligator és a Ka-29-es típusok lesznek. A harmadik és a negyedik hajó törzsét Szentpétervárott és Szeverodvinszkben fogják megépíteni, ami 2,5 milliárd eurójába fog kerülni az oroszoknak – mondta az orosz rádió.
Igor Korotcsenko katonai szakértő szerint az utóbbi időben egyre erősödik az orosz-francia haditechnikai együttműködés, például francia technológiát használnak a külföldre is exportált T-90-es harckocsik éjjellátó készülékeiben. A francia repülőgépgyártásban ugyanakkor az orosz Szu-30-as vadászgépek egyes műszereit használják fel.
Tavaly Moszkva tárgyalásokat kezdeményezett a Panhard céggel 500 darab könnyű páncélozott csapatszállító vásárlásáról. A 3,1 tonnás, 4×4-es páncélautót a határőrségnél állítanák szolgálatba. Az üzlet értéke mintegy 260 millió dollár.
A francia hadsereg nem lelkesedik az együttműködés erősödéséért, a NATO-szövetségesek még náluk is kevésbé. A sajtó véleménye megoszlik. Vannak, akik a hidegháború végleges lezárását látják e fejleményekben, mások attól tartanak, hogy a Mistralokat a franciák szövetségesei használhatják az oroszok. Moszkvában sem egyértelmű a reagálás – az orosz hadiipar határozottan tiltakozik a haditechnikai import ellen, s nem érti a Mistral-üzletet. A szakértők szerint ennél a tulajdonképpen katonai célra átalakított Ro-Ro konténerszállítónál a hazai hajógyárak jobbat tudnának építeni – és olcsóbban. Ezek azonban figyelmen kívül hagyják a francia technológia importjának katonai, és főleg politikai hasznát.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János