Az amerikai tengerészgyalogság már Afganisztánban teszteli új, pilóta nélküli teherszállító helikopterét, ami új korszak kezdetét jelenti.
A K-MAX a terepen végrehajtott próbarepülést sikeresen hajtotta végre, és ezzel készen áll a rendszerbe állításra – írta az Aviation Week. Használata megóvja a pilóták életét, és az emberi tényező kiiktatásával több repülést tesz lehetővé, mivel nincs szüksége pihenésre. A gépet tervező és építő Lockheed Martin és a Kaman Aerospace a – bár program alapján egyedül, illetve távirányítással repülő helikoptert készített – különleges esetekre lehetővé tette, hogy egy pilóta irányíthassa a vezető fülkéből. Ezt a változatot azonban csak kis számban tervezik gyártani, polgári célra, mint „repülő darut”, vagyis a hasa alatt felfüggesztett teherrel használnák a fakitermelésben és az építőiparban.
A 2,5 tonna súlyú K-MAX 3,5 tonna terhet képes elszállítani 400 kilométeres távolságra. Autonóm navigációs rendszere a GPS-hez kapcsolódik. A tervek szerint Afganisztánban hat hónapot szolgálnak, főleg éjszaka és magasan repülve, hogy védve legyenek a kézifegyverek tüzétől, s az amerikai hadsereg a tapasztalatok összesítése után dönt, de várhatóan rendszerbe állítja őket.
A Lockheed Martin és a Kaman 2007-ben fogott össze, hogy a tengerészgyalogság kérésére kidolgozza egy pilóta nélküli helikopter tervét, amelyhez a Kaman K-MAX együléses, pilóta vezette gépét használták alapul. A megrendelő most megerősítette, hogy a próbák során a helikopter túlteljesítette azt a kitűzött célt, hogy a gép 5 egymást követő napon képes legyen napi 2500 kilogramm terhet elszállítani.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János