Hihetetlen erővel csapott le a Sandy nevű hurrikán az USA keleti partvidékére. Az Egyesült Államok legsűrűbben lakott területén a lakosok és cégek mellett veszély fenyegeti a létfontosságú infrastruktúrákat – például elektromos hálózat, telekommunikáció – és az ezen a területen elhelyezkedő adatközpontokat is. Hasonlóan a 2010-es magyarországi árvízhez, a KÜRT közleményben ajánlotta fel segítségét az amerikai katasztrófában adatvesztést elszenvedőknek, amelyet az amerikai Magyar Nagykövetséghez, a virginiai vállalkozásfejlesztési ügynökséghez és a nemzetközi hírügynökségekhez juttatott el.
A szokásostól eltérően most az északi államokat is elérte a trópusokról érkező vihar Amerikában. A pusztítás mértéke meghaladta az előzetesen becsültet, sajnos emberéletet is követelt. Óriási károkat okozott az infrastruktúrában, nem kímélve az informatikai rendszereket sem. A lakossági és céges felhasználók tömegei mellett érintettek a legnagyobb cloud szolgáltatók is, mint az Amazon, a Facebook vagy a Google, amelyek Észak Karolina és Virginia területén mind rendelkeznek helyi adatközpontokkal.
Amazon-cloud katasztrófa
Ez év júniusában egy vihar már adatvesztéses katasztrófát okozott az Amazon egyik adatközpontjában, ami felhasználók millióit érintette. A Mashable internetes portál állítása szerint az Amazon-cloud tartalmazza az interneten tárolt adatok egy százalékát. Mi történik, ha egy hasonló katasztrófa nem csak egy ilyen központot érint? Bár ezek az adatközpontok rendelkeznek úgynevezett katasztrófa elhárítási tervvel, és az adatok biztonsági másolatai fizikailag általában egy másik helyen is tárolódnak, de száz százalékos garanciát adatvesztések ellen senki sem vállal.
Adatvesztés a cloudban?
A cloud vagy felhő típusú adattárolási szolgáltatások mára teljesen behálózták életünket, tudatában vagyunk vagy sem, szinte mindannyian használói vagyunk. Az ingyenes e-mail szolgáltatások, az államigazgatásban alkalmazott e-ügyintézés, az összes internetes média- és adattároló szolgáltatás mind valamilyen felhő infrastruktúra használatán alapul. A szakértők azt tanácsolják, hogy azokról az adatainkról, amelyeket felhőben (távoli adattárolókon) tartunk, készítsünk biztonsági mentést lokálisan vagy másik felhő tárolóra, ha erre módunk van.
„A Sandy hurrikán próbára fogja tenni az adatközpontok katasztrófa elhárítását. Nem zárható ki az adatvesztés esélye a cloudban. Cégeknek, intézményeknek és magánszemélyeknek egyaránt ajánlott biztonsági mentés készítése a felhőben tárolt adatokról” – hangsúlyozza Szekeres Gábor, a KÜRT Adatmentés üzletágának vezetője.
Adat visszaállítás
A KÜRT Adatmentési csapata több fórumon és közleményben is felajánlotta segítségét a hurrikán miatt elveszett adatok visszaállításában. A felajánlást eljuttatták az amerikai Magyar Nagykövetséghez, a virginiai vállalkozásfejlesztési ügynökséghez és a nemzetközi hírügynökségekhez.
”Kapacitásunk erejéig vállaljuk a hurrikán során elveszett adatok ingyenes adatmentését az érintett cégeknek és magánszemélyeknek. Leginkább elázott, elektronikusan sérült adathordozók érkezésére számítunk. Hasonló esetben már segítettünk Magyarországon a 2010-es árvíz károsultjainak és dél-németországi ügyfeleinknek, amikor ugyanazon évben nagy károkat okoztak a tavaszi áradások” – tette hozzá Szekeres.