Az elmúlt év végén fennállásának 10. évfordulóját ünnepelte az Aspectis Kft. A magyarországi biztonságtechnikai piac vezető IP-videó disztribútora továbbra is tartani szeretné pozícióit a meglévő piacokon, de emellett keresi a technológia újszerű alkalmazásának lehetőségeit is – mondta a Biztonságpiac.hu-nak Bata Miklós, az Aspectis Kft. társtulajdonos-ügyvezetője.
– Az Aspectis Kft. 2013-ban ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját. Volt olyan fejlemény a cég életében az elmúlt évben, amit akár születésnapi ajándéknak is tekinthet?
– A jelenlegi piaci helyzetben, azt gondolom, egy cég tízéves fennállása Magyarországon már önmagában egy szép eredmény. Amikor 2003-ban megalapítottuk az Aspectist, egy jövőbe mutató technológiát karoltunk fel, és már a kezdetekkor határozott elképzelésünk volt arról, hogy evangelizálni fogjuk az IP videó megoldásokat. Az elmúlt tíz év alatt rengeteget változott a piac – nem csupán Magyarországon, és nem csak technológiai szempontból.
– Meglehetősen fiatal volt még az IP videó technológia akkoriban.
– Az AXIS 1996-ban dobta piacra az első IP kamerát, de az, hogy az eszközt biztonságtechnikai célokra is lehet használni, csupán 1998 környékén realizálódott a piacon. Az első praktikus alkalmazási módja a technológiának számunkra az volt, hogy a cégen belül az ebédlőben található kávéfőzőben megmaradt kávé mennyiségét néztük: érdemes-e átmenni egy kávéért, vagy várjuk meg, amíg főz valaki egy újat.
– Ilyen előzmények után hogyan érkezett az első ügyfél az Aspectishez?
– Magyarországon az első megbízásunk, az alapítás után néhány hónappal, a szigetszentmiklósi térfigyelő rendszer volt. Ez nem volt egy kimondottan nagy rendszer, sőt, a hálózat még analóg kamerákból állt, de a videószerver megoldás már az AXIS technológiájára épült. Úgy tudom, a rendszer a mai napig működik, és számos forgalmi helyzetet oldottak meg vele, voltak olyan ügyek, amelyekben a felvételeket bizonyítékként használták fel, de arra is volt példa, hogy a rendszer segítségével megmentették egy cukorbeteg férfi életét.
– Mi egy biztonságtechnikai cég vezetőjének személyes viszonya a megfigyelő rendszerek iránt?
– Meglepő lehet, de az én érzéseim meglehetősen ambivalensek. Nem vagyok feltétlen híve annak, hogy mindig mindent meg kell figyelni. Ha jobban belegondolunk, ma már szinte minden lépésünket követik, figyelik különböző rendszerek. Gondoljunk vissza a saját fiatalságunkra: mindenki követett el megbocsátható hibákat. Legyen szó megfigyelő rendszerekről, vagy éppen a Facebookról, ma már mindennek mindenhol nyoma van. Ha valaki egy buliban régen valamilyen hülyeséget csinált, azt másnapra elfelejthette, de ez ma már nem így van. Így ezek a hibák, fiatalkori botlások egy életen át meghatározhatják valakinek a jövőjét, vagy éppen megpecsételhetik a sorsát, holott, legalábbis szerintem, nem kellene.
– A technológiának is van persze egy árnyoldala. Melyek a pozitív érvek a kamerarendszerek mellett?
– A technológia minket véd. Az esetek 95 százalékában pozitív hatásról beszélhetünk: a kamerák felvételei alapján felmenthetnek ártatlanul megvádolt embereket, de elkövetőket is elítélhetnek, vagy akár azonosíthatnak, ha jó minőségű rendszerről beszélünk. A potenciális bűnelkövetők számára a kamerarendszereknek bizonyítottan van egy elrettentő hatása. Mégis úgy gondolom, hogy ahol egy biztonsági kérdést más módon is meg lehet oldani, például egy cégen belül bizonyos folyamat-ellenőrzésekkel, akkor nem feltétlenül vagyok a fizikai megfigyelés híve.
– Mit tart a legpozitívabb élménynek az Aspectis tízéves történetéből?
– Azokat az ismeretségeket, amelyekre a munkánk során szert tettem. Számos hosszú távú kapcsolat alakult ki partnereinkkel. Nagyon nagy élmény az a bizalom, amelyek ezeket a kapcsolatokat jellemzi. A megalakulásunk idején a biztonságtechnikai szakmára alapvetően nem volt jellemző a bizalom. Az Aspectis forgalmazóként egy speciális piacot szeretett volna kiépíteni, nem akartunk belemenni abba a korábban jellemző, kevert helyzetbe, amikor forgalmazók telepítettek rendszereket, telepítők pedig akár fejlesztési feladatokkal is foglalkoztak. Mindig azt volt számunkra fontos, ha a partner nyíltan és őszintén kommunikál velünk. Jó időbe telt, amíg elnyertük a partnereink bizalmát, mert megértették, hogy a mi célunk, hogy ők megnyerjenek egy projektet, amiben velünk dolgoznak majd, és nem arra lőttünk, hogy elhalásszunk üzleteket az orruk elől. Mára ez a helyzet teljesen megfordult, a partnereink már rögtön a megoldandó feladatokkal, a konkrét projektekkel keresnek meg minket. De ha, az eredeti kérdésre visszatérek, megjegyzem, hogy nagyon jó kollégákkal volt szerencsém együtt dolgozni. Ezek az emberi kapcsolatok rendkívül sokat adtak hozzá az Aspectishez, illetve gyakran fordítva is.
– Melyek voltak a legnagyobb kihívások az Aspectis történetében?
– Minden cég számára a legnagyobb kihívást az emberekkel való bánásmód jelenti. Ahány dolgozó, annyiféle igény, vágy és akarat jelenik meg egy cégnél. Az Aspectisnél mindig is liberális, szabad munkafelületet biztosítottunk a dolgozóinknak. A célok világosak voltak, de azt nem szabtuk meg soha, hogy milyen módon érjék el ezeket a célokat a dolgozók. Mindig azt mondtam, hogy a szabadsággal élni kell és nem visszaélni. Ez Magyarországon talán ritkaság, hogy akkora szabadságot élvezhetnek a kollégák, mint nálunk. Volt persze olyan eset is, amikor a dolgozó visszaélt ezzel a szabadsággal. A reakcióm nem az volt, hogy a folyamatokat leszabályoztuk, nem a cégkultúrát változtattam meg, hanem magukat az embereket. Számomra fontos volt a cégkultúra megőrzése, ezért inkább megváltam azoktól az emberektől, akik nem tudtak ebbe beilleszkedni. Mostanra azt mondhatom, hogy fantasztikus teljesítményekre képes csapatunk van.
– Hogyan jelenik meg ez a konkrét eredményekben?
– Annak dacára, amilyen nehéz időszakon a hazai gazdaság átment, vagy átmegy, sikerült megerősítenünk a piacainkat, bővülést elérnünk. Ez pedig egyértelműen a kollégáim érdeme.
– Az Aspectis már az induláskor úttörő szerepet vállalt. Milyennek látja a piac és a cég kölcsönhatását?
– Ezt kettéválasztanám technológiai és üzleti-etikai szempontból. A technológia adott, e tekintetben pedig rengeteget tettünk azért – képzések, különböző marketingtevékenységek, szemináriumok segítségével -, hogy a piac kialakuljon, fejlődjön. Ezzel párhuzamosan persze a piac korábbi „nagy öregjei” kicsit lenézően álltak hozzánk. Ebbe a hibába nem szeretnék beleesni, ezért komoly szakemberekkel veszem körül magam, akik ellent tudnak mondani, ha kell, de alternatívákat is tudnak vázolni. A kölcsönhatás szempontjából a vállalat és piaca nagyon szoros szimbiózisban van, de azt nem hiszem, hogy ez a hatás lineáris, és soha nincs egyensúlyban. Ez a fejlődés motorja. A rohamosan fejlődő IP-videó technológia terén arra a fajta evangelizálására, amivel tíz éve elindultunk, ma már nincs különösebb szükség.
– Az IP technológia egyre inkább elemelkedik a biztonságtechnikai alkalmazástól, és új felhasználási lehetőségeket rejt magában…
– Mi pontosan ezeket a lehetőségeket keressük, illetve ezeket igyekszünk bemutatni a partnereinknek. Mindemellett új technológiákat is igyekszünk megismerni, új gyártókat, új szereplőket behozni az üzletbe, és szeretnénk új piacokra is belépni. De visszatérve az előző kérdés etikai szempontjára: számunkra mindig is alapvető, meghatározó érték volt a piac és üzlet tisztaságának megőrzése. Ehhez köze lehet annak, hogy Svédországban szocializálódtam, de az is biztos, hogy lehet Magyarországon is tiszta módon üzletelni. Persze, számtalanszor látjuk, hogy vannak üzletek, amelyeket nem lehet tisztán megnyerni, ezek felé viszont az Aspectis sosem mozdult, és a jövőben sem fog. Ennél sokkal hosszabb távon gondolkodunk, mintsem, hogy belemenjünk bármilyen etikátlan üzleti megoldásba. Egy piacvezető cég vezetőjeként fontos számomra, hogy ebben a kérdésben is példát mutassak.
– Hogyan kezdi a következő tíz évet az Aspectis?
– Továbbra is törekszünk arra, hogy megtartsuk a piacvezető pozíciónkat azokban a szegmensekben, ahol ezt már elértük, illetve továbbra is célunk az etikus és transzparens működés. Cégen belül továbbra is szeretnénk megőrizni a szabad gondolkodást. Remélem, hogy kiszámíthatóbb gazdasági környezetben dolgozhatunk a következő években. Sajnos az elmúlt évek tapasztalatai nem ezt igazolják. Félreértés ne essék, egy adott gazdaságpolitikával lehet egyetérteni vagy sem, a kiszámíthatatlansághoz azonban a vállalatok nem tudnak alkalmazkodni.
– Milyen évet zár idén az Aspectis?
– A mai eredményeket nehezen tudjuk elválasztani attól, hogy még 2011-ben hajtottunk végre egy vállalati arculat- és stratégiaváltást, kiléptünk az egykori start-up szerepből. Igaz, már az alapítás óta komoly üzleti terveink, ügyviteli és piacépítési szisztémánk volt. Az elmúlt tíz év alatt, egy-két esettől eltekintve nem is fordult elő, hogy nemfizetés miatt veszteséget kellett volna leírnunk, ez is kevesebb mint félmillió forint volt összesen. A stratégiaváltás óta töretlen a növekedésünk, így 2013 végén az eddigi legjobb évünket zárhattuk. Eredményesség szempontjából továbbra is kétszámjegyű a növekedésünk. Mára több mint kétezer telepített rendszerünk működik az országban, továbbra is nagyban szeretnénk támaszkodni az eddigi kialakított partneri infrastruktúránkra.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Novák Csaba
(Az interjú a Biztonságpiac 2013 évkönyvben jelent meg 2014 februárjában.)