Rendkívül sikeres évet tudhat maga mögött az Aspectis Kft.: a megfigyelő- és videórendszereket, illetve megoldásokat forgalmazó társaság rekordbevételt ért el 2017-ben, miközben az ügyfélkör számos nagyvállalattal gazdagodott. A társaság üzleti eredményeiről, valamint piaci filozófiájáról Laczkó Gábor tulajdonos-ügyvezető igazgató nyilatkozott a Biztonságpiacnak.
– Milyen évet tudhat maga mögött az Aspectis?
– Az után, hogy 2016-ban a korábbi többségi tulajdonos kiszállt az Aspectisből, átvettem a tulajdonrészét, és a cég első számú vezetője lettem. Ezzel egy konszolidációs időszak kezdődött, több ponton is átalakítottam a cég működését, így 2017 volt az első olyan év, amely az új struktúra alapján telt el. Ennek és a kedvező piaci viszonyoknak köszönhetően egy kiemelkedően sikeres esztendőről számolhatok be. Jelentős növekedési pályára állt az Aspectis, ami azt jelenti, hogy a megelőző évhez képest 38 százalékkal nőtt a cég forgalma, ez pedig az eredmény szintjén is megmutatkozik. Míg 2016-ot 500 millió, 2017-et már 690 millió forint fölötti forgalommal zártuk. 2018-ra pedig további bővülésre számítunk, így partnereinket a személyi állomány növelésével igyekszünk a tőlünk megszokott színvonalon kiszolgálni.
– Milyen piaci trendek befolyásolták az Aspectis teljesítményét?
– Miközben az látható, hogy jelentős mértékben előretörtek a kínai gyártók a biztonságtechnikai szegmensben, az Aspectis tudatosan vállalta fel, hogy távol marad ezektől a trendektől. A forgalmazó cégek nagy része ma jórészt az olcsó kínai termékekkel foglalkozik. Az Aspectis eközben abba fektet jelentős energiákat, hogy a partnerhálózatunkat fejlesszük és erősítsük meg. A cégünknél többéves és stabil kapcsolatok alakultak ki, illetve azt a fajta partnerhálózati struktúrát igyekszünk mi is előnyben részesíteni, amelyet például az Axis is kialakított a nemzetközi piacokon. Nagyon sikeres évet tudhatunk magunk mögött a Milestone-nal való együttműködés terén is: az első évek „ismerkedése” után tavaly már jelentős eredményeket értünk el e cég termékeinek értékesítésében is. Az Axisszal hasonlóan sikeres volt a kooperáció, ez a gyártó a magyarországi piacon megduplázta értékesítéseit. Tavaly egy új disztribúció is elindult az Aspectisnél: a csehországi 2N-nel kötött disztribúciós szerződés eredményeként újabb szegmensekkel – például intercom-rendszerek, IP audió – bővült a palettánk. Ez az újdonság mellett kihívást is jelent, mert az eddigiektől némileg eltérő piacokon is megjelenik az Aspectis.
– A magyar piac kimondottan árérzékeny. Ez hogyan kezelhető a prémium szegmensben?
– Ez a hazai piac egyik legjellemzőbb sajátossága. Van olyan konkurensünk, amelyik azt állítja, hogy 140 eurónál drágább kamerákat Magyarországon nem lehet eladni. Mi erre azt szoktuk viccesen mondani, hogy nekünk nincs ennél olcsóbb kameránk. Az eredményeink alaposan rácáfolnak erre az állításra. A piacnak mindig is létezett olyan szegmense, ahol igénylik a magasabb minőséget, és noha többet kell fizetni a termékekért, de ezért hosszabb távon és jobban működő rendszert kapnak. A piacnak persze van egy olyan része is, amelyiknek ezt el kell magyarázni, mi pedig ezt tekintjük fő feladatunknak. Az Aspectis nem arra törekszik, hogy minden lehető projektet megnyerjen, hanem azokra fókuszálunk, amelyekben a mi termékeink és megoldásaink találkoznak az ügyfél elvárásaival. A cégünk hatékonyságát ez biztosítja.
– A piacot vertikálisan tekintve mely szegmensek számítanak a növekedés fő hajtóerejének az Aspectisnél?
– Az elmúlt időszakban elsősorban az ipari szegmensben, a kritikus infrastruktúrák területén volt rendkívül sikeres az Aspectis. Rendszereink integrálhatósága komoly szerepet játszik mindebben. Mindezek mellett a közlekedési és a logisztikai ágazatok is jelentős részt képviselnek a cég értékesítéseiben. Ez utóbbi azért is érdekes, mert Magyarországon jelenleg sok, nagy volumenű logisztikai beruházás zajlik nagyjából egyszerre. Miután a kereskedelem egyre inkább az internet irányába mozdul el, ez a folyamat rendkívül erős logisztikai hátteret igényel. Az elmúlt időszakban több ilyen cég – például a TNT vagy a DHL Express – projektjeiben volt alkalmunk részt vállalni. Kifejezett célunk továbbá az is, hogy a kereskedelmi szegmensben is megerősítsük jelenlétünket, ennek egyik eredménye a közelmúltból a soroksári IKEA-áruházban – a G4S-sel közösen – megvalósított teljes, integrált videórendszer. Egy másik sikeres projektünk 2017-ben a T-Systems Magyarországgal közösen a Dagály uszodában a FINA 2017 világbajnokság kapcsán megvalósított rendszer volt. Az ipari szegmensben kiemelkedő projekt volt az elmúlt évben a Samsung gödi SDI-gyárában elnyert megbízás. Ezeken kívül a gyógyszeripari szegmensben folyamatosan szállítunk az Egis és a Teva telephelyeire is.
– Melyek azok a legfontosabb nemzetközi biztonságtechnikai trendek, amelyeket a magyarországi piacon is érdemes szem előtt tartani?
– Régóta nem csak biztonságtechnikáról van szó, ma már rendkívül szerteágazó ez az iparág. Ez a szegmens éppúgy magában foglalja az analitikai funkciók fejlődését és terjedését, mint a klasszikus videós megoldásokat. Az ilyen intelligens megoldások térnyerése véleményem szerint fontosabb trend, mint a kamerák felbontásának folyamatos növekedése. A legnagyobb nemzetközi cégek azon dolgoznak, hogy egy jól meghatározott területen legyenek a legjobbak, termékeiket pedig megnyitják a fejlesztők előtt. Az Axis így például nagyon erős az eszközök – kamerák, videodigitalizálók, audioeszközök – területén, míg a Milestone a videómenedzsment-szoftverek piacán számít globális piacvezetőnek. Ezeket a piaci területeket pedig a fejlesztők felé megnyitva, a megoldások közös kidolgozásával adhatják meg a választ a valós ügyféligényekre. Mindez biztosítja a felhasználók számára, hogy amit ma ezekben a rendszerekben és ezekkel az eszközökkel meg lehet valósítani, azt végső és gyártótól független megoldásként megkaphatja. Magyarországon is arra lenne szükség, hogy ne csak egy beruházás egyszeri bekerülési költségét tartsák szem előtt, hanem azt a TCO-szemléletet (total cost of ownership), amely megmutatja, hogy egy komplett rendszer a teljes életciklusa alatt milyen költségek mellett milyen szolgáltatásokat és milyen színvonalon fog biztosítani.
(Cikkünk nyomtatásban 2018 februárjában jelent meg a Biztonságpiac Évkönyvben. A -szerk- megj.)