Tízből kilenc sofőr nem csak a vezetésre figyel

Az autósok egyharmada telefonál vezetés közben, több mint 15 százalékuk dohányzik, 9 százalékuk üzenetet ír, és minden 50. sofőr olvas a volánnál – derült ki a Generali Csoport közép-kelet-európai kutatásából.

 

Magyarországon csak a megkérdezettek 6,8 százaléka koncentrál teljes mértékben a vezetésre, a legtöbben zenét is hallgatnak (77 százalék) vagy beszélgetnek (67 százalék) is út közben. Bár ezen tevékenységeket az autóvezetők nem ítélik veszélyesnek, a hazai statisztikák szerint a személyi sérüléses autóbalesetek 91 százalékát a figyelmetlen sofőrök okozzák, amelyek a szakemberek szerint akár egy másodperc alatt is bekövetkezhetnek.

Közép-kelet-európai autósokat kérdezett a Generali Csoport arról, hogy milyen tevékenységeket végeznek az autóban vezetés közben és mennyire ítélik veszélyesnek ezeket. A felmérésből kiderült, hogy a leggyakoribb melléktevékenységek a zenehallgatás (80 százalék) és a beszélgetés (72 százalék), míg minden második autós fél szemét a navigációs rendszeren tartja, és ugyanennyien esznek a volánnál. Annak ellenére teszik ezt, hogy a GPS-használatot a megkérdezettek fele, míg az étkezést háromnegyedük veszélyesnek tartja, mert elvonja a figyelmet a vezetésről. Ugyanakkor a biztonságot leginkább veszélyeztetőnek ítélt tevékenységeket is – így az olvasást, SMS-ezést, internetezést, vagy a gyerekekkel történő beszélgetést – a sofőrök jelentős hányada folytatja. A hazai autósok saját bevallásuk szerint óvatosabbak a közép-európai átlagnál: csak feleannyian isznak és egyharmaddal kevesebben esznek a kocsiban, de kihangosító nélkül is lényegesen kevesebben telefonálnak (19  helyett 12 százalék), és szerencsére SMS-ezésre is jóval ritkábban kerül sor vezetés közben (9 helyett 4 százalék). Azonban több hazai autós figyelmét vonja el a gyerek, mint a régiós átlag (14 helyett 17,5 százalék).

 

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint* tavaly 15 174 személyi sérüléses baleset történt Magyarországon, melyek döntő többségét (13 877 esetet) a járművezető okozta. Ennek hátterében persze állhat rutintalanság vagy agresszív vezetési stílus is, vezetéstechnikai szakemberek szerint azonban a legtöbb esetben puszta figyelmetlenségről van szó, amit többnyire az útközben folytatott egyéb tevékenységek váltanak ki. „Az autóvezetés nagy odafigyelést és koncentrációt igénylő feladat, ezt azonban egy bizonyos rutin megszerzése után hajlamosak lebecsülni az autóvezetők. Elegendő csak egy másodpercre oda nem figyelni, ez 50 km/óra sebességnél 14 vakon megtett métert jelent, ami egy kamionszerelvény, vagy akár három gyalogosátkelő hossza” – mondta el Albert Péter, a drivingcamp Hungary vezető vezetéstechnikai trénere.

A figyelmüket elvonó tevékenységekkel ilyenkor a sofőrök saját és más autósok épségét is veszélyeztetik, sőt súlyos balesetek is előfordulhatnak. Elég csak például egyetlen pillantást vetni a rádió kijelzőjére vagy éppen csatornát váltani, egy erdő melletti úton ennyi idő alatt akár az autó elé is ugorhat egy vaddisznó vagy egy szarvas, és az ütközés máris elkerülhetetlen. A közutakon átkelő vadállatok miatt – különösen ősszel – gyakran történnek súlyos balesetek. A Generali egy év alatt 63 olyan esetet regisztrált, ahol vadállattal való ütközés okozott kárt az autóban, ami 3 és fél millió forintos kifizetést jelentett a társaságnál. A Generali kutatásából pedig kiderült, hogy valós problémáról van szó: annak ellenére, hogy a felmérésben részt vevők mindössze körülbelül egyötöde (23 százalék) jelezte, hogy találkozott már vadállat okozta kárral, 80 százalékuk mégis úgy érezte, hogy tart ettől a veszélytől.

„Mindennapos dolog, hogy az emberek vezetés közben lebecsülik a veszélyt. Pedig a statisztikákból látszik, hogy a személyi sérüléses balesetek döntő hányadát ilyen helyzetek okozzák, de ennél jóval több a pusztán anyagi kárral járó kisebb-nagyobb baleset, mint például a vadállatokkal való ütközés. A figyelmünket elvonó tevékenységek miatt elég lehet egy pillanat, hogy akár egy vaddisznóval ütközzünk. Az ilyen szélsőséges esetek elkerülése érdekében érdemes felkészülnünk a megfelelő biztosítás megkötésével: például a Generalinál a kgfb mellé köthető Vad- és háziállatkár kiegészítő biztosítás választásával” – hívta fel a figyelmet Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója.

A Generali a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellé kínálja Vad- és háziállatkár kiegészítő szolgáltatását, mely segítséget nyújt olyan töréskároknál is, amikor vad- vagy háziállattal történő ütközés következtében sérül a biztosított autó. A kiegészítő biztosítás megkötésével külön casco nélkül is védelmet szerezhetnek az autótulajdonosok. Ezzel ugyanis a biztosító olyankor is megtéríti a kárt, ha a baleset olyan útszakaszon történt, ahol táblával jelezték a vadállatveszélyt, sőt a szolgáltatás kiterjed a saját háziállattal történő ütközésekre is.

Forrás: BP

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment