Úttörő szerepet vállalt magára a Power Shield azzal, hogy magánvállalkozásként lényegében „saját szakállára” kezdte meg a robbanóanyag-kereső kutyák kiképzését évekkel ezelőtt. A sikerekről, kihívásokról és piaci lehetőségekről Kertész Csaba, a Power Shield tulajdonos-ügyvezetője, valamint Gál János (EFFRIMA Kft), a cég kutyakiképzésért felelős szakmai tanácsadója nyilatkozott a Biztonságpiac.hu-nak.
– Hosszú út vezetett a Power Shield robbanóanyag-kereső kutyáinak 2015. május végén megtartott, és sikerrel teljesített vizsgájáig. Hogyan vágott bele a társaság a kutyakiképzésbe?
– Kertész Csaba (KCs): A ferihegyi repülőtéren – cargo területen – 2009 óta nyújtunk biztonsági szolgáltatást, emellett földi kiszolgálási engedéllyel is rendelkezünk és az Európai Unió hatályos légügyi rendeletében (185/2010/EU) szabályozott, biztonsági célú fejlesztésekben, valamint tesztekben is részt veszünk. A hat évvel ezelőtt indult kutyakiképzés során kimondottan a robbanóanyagok keresésére helyeztük a hangsúlyt. Gál Jánossal kifejezetten olyan kiképzést állítottunk össze, amelynek középpontjában a légi közlekedés biztonságával összefüggő feladatok állnak. Az első kutyás vizsgánk még 2013-ban volt. A tervünk az, hogy mindezt továbbfejlesztjük, a kutyás szolgáltatásokban ugyanis az európai piacokon is vannak még lehetőségek. Több országból kaptunk már megkereséseket, számos külföldi társasággal tárgyalunk jelenleg is. A Power Shield elsősorban Ausztria felé kíván nyitni ezzel a szolgáltatással.
– Gál János (GJ): A Power Shield csapatához 2013-ban csatlakoztam. Együttműködésünk alapvető célja, hogy a légügyi hatóság (Nemzeti Közlekedési Hatóság légügyi hivatala), és a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) által támasztott követelményeknek megfeleljünk, illetve ennek eredményeként sikeres vizsgát tegyünk. Egy nagyon tanulságos, sok nehézséget jelentő, ugyanakkor komoly szakmai tapasztalatokat biztosító időszakon vagyunk túl. A felkészülés egyik izgalmas sajátossága volt, hogy egy még járatlan úton kellet bizonyítanunk, a követelmények folyamatos pontosítása, értelmezése, egyeztetése, illetve ezek eredményeinek beillesztése a kiképzési programba esetenként nehéz feladatnak bizonyult. Ez év májusában azonban a légügyi hatóság irányítása mellett, egy mérföldkőnek számító sikeres vizsgát tettünk, amely eredményei további lendületet adnak a szakmai munka folytatásához, valamint a további tervek megvalósításához.
– Jelenleg a cargo területen biztosíthatnak kutyás szolgáltatást. Milyen egyéb területekre kívánnak belépni a jövőben?
– GJ: A célunk az, hogy a légi jármű, a postai küldemények, fedélzeti ellátmány és az utasforgalom (tranzit és SRA) területeire is adaptáljuk a felderítő képességet. Azt persze meg kell jegyezni, hogy szinkronban kell lennünk a hatósági elvárásokkal. Úgy tudjuk, még kidolgozás alatt van az is, hogy egyáltalán milyen feltételrendszer mellett kerülhet be egy robbanóanyag-maradványt azonosító kutya a légi közlekedés utasforgalmi területeire. Gondoljunk csak arra, mi történik egy téves jelzés esetén? A civil területen sokkal inkább a katalizátor szerepét töltenénk be, hogy felhívhassuk a figyelmet olyan szempontokra, amelyekkel a hatóságnak és a szakmának szerintünk foglalkoznia kellene. A saját szakterületünkön azt vállaljuk, hogy saját erőből és költségen kidolgozzuk az eljárásrendet, és finomítjuk a technológiát annyira, hogy azt valós környezetben is alkalmazhassák.
– Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden adott az új képességek kialakításához, de a folyamatnak még az elején járnak.
– GJ: Modulszerűen építkezünk, a kutyáink ismerik azokat a robbanóanyag-csoportokat, amelyet a légi közlekedésben elvárnak, azt is tudják, hogy a cargo területen nyújtott szolgáltatás részeként hogyan kell mindezeket megtalálni, azonosítani. Ugyanakkor közvetlen átjárás nincs a különböző szolgáltatási területek között. Az eddig megszerzett szakmai kompetenciák csak részben felelnek meg az egyéb környezetben támasztott követelményeknek. Ennek megfelelően rövid és középtávú céljainknak megfelelően, további munkakörnyezeti vizsgák teljesítése a cél. Vagyis, ha egy kutya nagy monotonitás-tűrő képességgel rendelkezik a cargo biztonságban, az még nem predesztinálja arra, hogy egy jármű átvizsgálásakor törekedni fog arra, hogy bejusson például a motortér alá.
– Teljesen eltérő képességekről beszélünk tehát, mint például az iskolai bombariadókhoz kiérkező tűzszerészek kutyái esetében?
– GJ: Ez a tevékenység egy alapvetően másik szituáció, a kérdésben említett”bombariadó” alkalmával a fennálló kockázat kezelése kizárólag hatósági kompetencia. Kollégáink elsősorban a megelőzés fogalomkörébe tartozó feladatokat látják el, azokban az esetekben, amikor az áruk azonosítása során valamilyen információ vagy gyanú merül fel robbanóanyag vagy robbanószerkezet vonatkozásában, ezt azonnal jelezzük az illetékes hatóságoknak. A nálunk alkalmazott technológia jelentősége e tekintetben abban áll, hogy a hatóságok erőforrás gazdálkodását nagymértékben támogathatja, a légiközlekedés biztonsága szélesebb alapokon állhat. Mi nem vagyunk tűzszerészek, nem vagyunk bombakutatók, ezek a terminusok a hatósági fogalomtárban már egyébként is „foglaltak”. A hatósági feladatok körébe tartozó kötelezettséget és felelősséget tiszteletben tartva fejlesztjük képességeinket, illetve látjuk el vállalt feladatainkat.
– Hogyan lehet egy magáncég „megbízható” partnere a hatóságoknak ebben a speciális szolgáltatási szegmensben?
– GJ: A hatóságokkal való közös munka sikerének a kulcsa a transzparens és hatékony szakmai együttműködés. Ha ezeket, és a vállalásainkat betartjuk, a hatóságok számára is hitelesek leszünk.
– KCs: Az említett EU-rendelet részletesen szabályozza azt, hogy hol, mely területen lehet kutyákat alkalmazni (védelmi berendezésként). A civil biztonság egyéb területein nincs szabályozva a kutyák szerepe, illetve lehetőségeik.
– GJ: A hatósággal történő szoros együttműködés keretében teljesítjük a folyamatos ellenőrzésekkel kapcsolatos követelményeket is, a robbanóanyagok birtoklásával, kezelésével kapcsolatban szigorú szabályok vonatkoznak, amelyek teljesítése csak következetes szakmai munka eredményeként lehetséges.
– KCs: Nagy hangsúlyt helyeztünk arra is, hogy valamennyi eljárásunk megkapja az ISO minősítést, de emellett a Power Shield minősített NATO-beszállító is. A Generali Biztosítóval kötött megállapodásnak köszönhetően kétszázmillió forintos felelősségbiztosításunk van csak a kutyás robbanóanyag-keresési szolgáltatásra.
– Milyen terveik vannak a közeljövőre nézve?
– GJ: A légiközlekedés-biztonsággal kapcsolatos előírásoknak kell maradéktalanul megfelelni, ezután következhetnek olyan lépések, hogy a biztonsági ágazat egyéb területein is megálljuk a helyünket.
– KCs: Ahogy Európában már több példa van arra, hogy civil vállalkozások megjelennek a kutyás szolgáltatásokkal a légiközlekedésben, úgy Magyarországon most kezd kialakulni mindez. Ennek az eljárásrendjeit természetesen csak a hatóságokkal szorosan együttműködve lehet kidolgozni. Azt pedig, hogy a hatóság mekkora teret enged egy civil cégnek a robbanóanyag-azonosításban, a törvények és a kormányrendeletek fogják szabályozni. Évek óta kiemelt téma ez, gondoljunk csak a bevásárlóközpontokban, kiemelt ipari létesítményekben nyújtott biztonsági szolgáltatásokra.
– Hány kutyával dolgoznak jelenleg cargo-biztonsági területen?
– KCs: Egy korábbi vizsgát követően három kutyával indítottuk el ezt a tevékenységet, idén május végén pedig három új kutyánk vizsgázott eredményesen.
– Mennyire aktív a konkurencia? Egyelőre mintha nem tolonganának a speciális célokra kiképzett kutyákat foglalkoztató magánbiztonsági cégek?
– KCs: Egyelőre egyszereplős a piac, de bármely másik cégnek, amely szeretne belépni erre a területre, ugyanazoknak a szigorú követelményeknek, előírásoknak kell megfelelnie, mint nekünk, így például minősített szagminta-, és robbanóanyag-készlettel kell rendelkeznie. Amennyiben ez sikerül bárkinek, akkor úgy gondoljuk, az egészséges verseny mindenkinek használhat.
– GJ: Már a kutyás szolgáltatás kidolgozásának kezdeti fázisában is úgy gondoltuk: azzal, hogy úttörő szerepet vállalunk, helyzeti előnyre teszünk szert, amelyet a jövőben is szeretnénk megtartani. Ez egyben szakmai presztízs is, hogy mi diktáljuk a tempót a konkurenciának. Félreértés ne essék, nem abban vagyunk érdekeltek, hogy bármely más piaci szereplőt visszafogjunk. Vannak információink arról, hogy a konkurencia valóban ébredezik, és vannak képességformáló ambícióik. Mi azonban már egy másik fázisban vagyunk, már látjuk a buktatókat, leküzdöttük az akadályokat. Azt is látjuk, hogy döcögősen haladnak az új kezdeményezések. A konkurensek sokszor csak azt látják, hogy mi hova jutottunk el.
– Az európai gyakorlatban mennyire jellemző a hasonló, magánbiztonsági cég által nyújtott keresőkutyás szolgáltatás?
–KCs: Ausztriában, Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban már – a légügyi biztonság terén is – igen kiterjedt a kutyák alkalmazása, de Spanyolországban is van rá példa. Változó azonban az, hogy mennyire szervezik ki mindezt magáncégekhez. A szabályozottság a kulcskérdés, az európai légügyi hatóságnak és a nemzeti szerveknek kell eldönteniük azt, hogy mennyire engedik be a magáncégeket erre a területre. Megfelelő hatósági kontroll alatt a magáncégek gyakran hatékonyabban és precízebben tudnak ellátni biztonsági feladatokat.