A Boeing repülőgépgyártó közleményében hivatalos közleményben köszönte meg a washingtoni Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) erőfeszítéseit, hogy kiderítsék: mi állt 787-es Dreamliner óriásgépének sorozatban jelentkező műszaki hibái mögött, amelyekről az elmúlt hónapban számoltak be a gépek üzemeltetői és a pilóták. Mivel az eseteket főképp japán cégek jelentették, ezért az amerikai kivizsgálók mellett japán szakembereket is bevontak a munkába.
A Boeing nyilatkozatában továbbra is készségesnek mutatkozott a NTSB-vel és a többi kormányzati szervvel való együttműködésre. Egyúttal azonban saját szakcsoportot is létrehozott, amelyben több száz mérnök és műszaki szakember dolgozik folyamatosan a problémák kiderítésén, hogy a 787-es sorozat minden tagja visszatérhessen a polgári repülésbe. Kijelentették, hogy az utasok és a repülő személyzet biztonsága minden más felett áll számukra. Ugyanakkor azt szeretnék elérni, ha a vizsgálatok ugyanazon eljárási protokollok alapján történnének, megállapításaik pedig közvetlenül az adott esetre vonatkozzanak. Ennek hátterében az állhat, hogy az utóbbi hetekben tapasztalt meghibásodások híre rossz hatással lehet a már futó, vagy a közeljövőben tető alá hozandó eladási szerződésekre. Eddig 50 gépet épített meg, és 800 megrendelésnél tart a Boeing.
Mint ismert, január közepén a Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) olyan figyelmeztető légialkalmassági irányelvet adott ki, amely előírja, hogy a 787-est Amerikában üzemeltetők ideiglenesen hagyjanak fel ezen géptípus alkalmazásával, és ezt ajánlotta más légitársaságoknak is. Január 16-án erre ragálva Jim McNerney, a Boeing elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy mivel a biztonság a legfőbb kérdés, ezért a vállalat nemcsak együttműködésével támogatja a hibák kivizsgálását, de finanszírozását is magára vállalja. Szerinte a Dreamliner biztonságos géptípus, és reményét fejezte ki, hogy ez be is fog bizonyosodni. A gépek kiesése azért is érinti érzékenyen a Boeinget, mert a 787-est az Airbus szupergépének vetélytársaként kedzték el gyártani.
A géptípusból 17-et üzemeltető japán ANA légitársaság arról számolt be, hogy az elmúlt rövid időben tíz esetben kellett kicserélni a litium-ionos feszültségforrásokat töltési hiba és egyéb üzemzavar miatt. Erről a Boeing-et is értesítették, a meghibásodott akkumulátorokat pedig a japán gyártóhoz, a GS Yuasa vállalathoz küldték vissza. Szerdán hasonló problémák előfordulásáról számolt be a JAL légitársaság is, amely már január 7-én közölte, hogy a bostoni repülőtéren kigyulladt az egyik 787-es akkumulátora. Január 16-án az ANA egyik gépe hajtott végre kényszerleszállást, miután az egyik akkumulátor kigyulladt, ennek következtében kilyukadt, és a benne lévő elektrolit az üzemtérbe folyt. A NTSB eddigi megállapításai szerint a bostoni esetben bizonyíthatóan az történt, hogy rövidzárlat állt be a litium-ionos akkumulátorban, és az felforrósodott. Ez az öngerjesztő kémiai reakció hőinstabilitáshoz vezetett: a túlmelegedéstől beinduló kémiai reakciók felhevítették az akkumulátort, amelyben öngyulladás lépett fel. Ez rendszerint túltöltött elemeknél fordul elő, de a vizsgálóbizottság szerint a gépekben az akkumulátorok feszültsége nem állt a megengedett 32 Volt felett.
Az elmúlt hónapban összesen öt esetet jelentettek a 787-essel kapcsolatban, nagyjából hasonló problémákat felemlítve. Most azonban kiderült, hogy jóval korábban is előfordultak akkumulátor problémák a japán gépeken. A hatóságok és a Boeing várja a további bejelentéseket, a vizsgálat lezárultáig azonban nem engedik felszállni a Dreamlinereket.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Matykó Károly