Nyitva felejtették a felszállás előtt mindkét hajtómű szerelőajtóit azon a repülőgépen, amely súlyos hajtóműproblémák miatt kényszerleszállást hajtott végre múlt pénteken a londoni Heathrow repülőtéren.
A légi baleseteket vizsgáló brit hatóság (AAIB) pénteken közzétett előzetes jelentése szerint a British Airways Oslóba induló Airbus A319-es repülőgépének hajtóművein a levegőben kinyíltak és letörtek a lezáratlanul hagyott nyílászáró lemezek. Az egyik elszabadult ajtó a jobboldali hajtómű üzemanyag-vezetékét is átütötte, és a motor ki is gyulladt.
A gép, amely százezrek szeme láttára, sűrű fekete füstöt maga után húzva fordult vissza London belvárosa felett, baj nélkül leszállt Heathrow-n. A 75 utas az ötfőnyi személyzettel együtt vészcsúszdákon hagyta el a fedélzetet. A kiürítés során hárman könnyebben megsérültek.
Az AAIB pénteki jelentése szerint karbantartási munkák során maradtak nyitva a hajtóművek szerelőajtói, és ezt az Airbus felszállása előtt senki nem vette észre.
Patrick McLoughlin brit közlekedési miniszter pénteki nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az AAIB jelentése „súlyos megállapításokat” tartalmaz, és a légiközlekedési ágazatnak haladéktalanul megfelelő biztonsági intézkedéseket kell tennie.
Keith Williams, a British Airways vezérigazgatója pénteken – részletek nélkül – közölte, hogy a légitársaság „már megtette a megfelelő előzetes intézkedéseket” az AAIB-jelentésben megfogalmazott repülésbiztonsági ajánlásoknak megfelelően.
Williams nem fedte fel, hogy a gép karbantartását végző technikusok ellen indult-e munkajogi eljárás.
A baleseti vizsgálóbizottság pénteki jelentése szerint a repülőgépen az incidens előtti este végeztek rutinjellegű hajtómű-karbantartást. A jelentés szerint a jobboldali hajtómű súlyosan károsodott a tűz miatt.
A felszállás közben lerepülő hajtóműlemezek megrongálták a gumikat, a futóműveket és a fékberendezés hidraulikus rendszerét is.
Évek óta ez volt a legsúlyosabb ilyen jellegű incidens Heathrow-n.
Legutóbb 2008 januárjában történt hasonló eset, szintén a British Airways egyik repülőgépével. Akkor egy Boeing 777-200-as, amely Pekingből érkezett 136 utassal és 16 fős személyzettel a fedélzetén, a tízórás út utolsó perceiben mindkét hajtóművének tolóerejét csaknem teljesen elvesztette, mint később kiderült, azért, mert az üzemanyagból kicsapódott vízjég eltömítette a vezetékeket.
A gép a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől.
Az utasokat akkor is a vészcsúszdákon mentették ki; ennek során nyolc utas és a személyzet négy tagja könnyebb, egy személy súlyos sérülést szenvedett.
Forrás: MTI