Kiöregedett a világhírű Humwee, leváltását tervezi az amerikai hadsereg. Az utódok listája már három típusra rövidült a közös könnyű taktikai jármű (Joint Light Tactical Vehicle – JLTV) program keretében – írta az amerikai Army Technology.
Gyártóik a Lockheed Martin, a BAE Systems és az Oshkosh. A hivatalosan HMMWV nevet viselő többcélú terepjárót 25 évvel ezelőtt tervezték, és eredeti feladatai között nem szerepelt harci körülmények között való alkalmazása, és bár a pótlólagos páncélozás nyújtott némi védelmet a katonáknak, a jelenlegi fenyegetések ellen nem tudja megóvni utasait. Ezért a program résztvevőitől azt várják, hogy a gyorsan mozgó kerekes terepjáró jobb túlélő képességet biztosítson a lövedékekkel és az útszéli robbanószerkezetekkel szemben.
A három kiválasztott pályázó 66,3, 56,4 illetve 64,5 millió dollárt kapott több prototípus kifejlesztésére és tesztelésére. A Lockheed Martin több változatot készített, közte parancsnoki járművet, személyszállítót, logisztikai támogató járművet. Az Oshkosh L-ATV az iraki és afganisztáni harcokban szerzett tapasztalatok alapján készített első prototípusát 2010-ben mutatta be, de a versenyt várhatóan az AM General nyeri meg a (képünkön) robbanásálló terepjáró járművével (Blast Resistant Vehicle – Off Road, röviden BRV-O), amelynek jelentős előnyt ad az általa gyártott Humwee-kkel szerzett tapasztalat.
A jármű hagyományos beosztású: elől a motor, mögötte a négy személyes utastér, hátul a teherszállításra alkalmas „csomagtartó”. A személyzet a kézifegyverektől és bombarobbanástól védő páncél kapszulában, energiaelnyelő ülésekben foglal helyet, az alsó páncéllemez formájával eltéríti az akna robbanásának erejét. Lövegtornyában 7,62-es, 12,7 mm-es géppuska vagy automata gránátvető kaphat helyet. A torony nyitott, és páncélüvegből készült, vagyis a városi harcokban kincset érő teljes körű kilátást biztosít. Könnyű, 300 lóerős Optimizer 3200-es dízelmotorjával gyors, és kiváló a terepjáró képessége.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János