Ritka tájékoztatást tartottak a DARPA, az amerikai fegyveres erők jövőkutató -s fejlesztő intézetének vezetői elképzeléseikről a következő évtizedekről.
Teljes az egyetértés abban, hogy nemcsak a levegőben, de a szárazföldön, a vizeken és azok alatt az emberi vezető nélküli eszközök fogják játszani a harcokban a meghatározó szerepet – azonban változik a drónok és a hagyományos harceszközök közti szereposztás. Az ezek közötti fejlesztésekben a DARPA-nál az ACTUV program jár az élen – ez a világ legnagyobb emberi vezető nélküli hajója. A drón több mint negyven méter hosszú, és már januárban vízre bocsátották Portlandben.
Segítségével egy olyan autonóm hadihajót akarnak kidolgozni, amely hónapokig képes megszakítás nélkül járni a tengert, ezer mérföldeket téve meg, engedelmeskedve a hajózási szabályoknak. Küldetése az aknaszedés mellett többek között logisztikai feladatok ellátása. A DARPA gondolkodásában a tengeri drónok feladata nem a hagyományos hadihajók leváltása, hanem azok kiszolgálása ellátó hajókként.
Hozzájuk hasonlóan a jövő robotrepülőgépei is inkább támogatói lesznek az ember vezette repülőgépeknek, azokat használva fel szállításukhoz. A Gremlin projekt apró drónjait nagy távolságú felderítő repüléseik helyszínére nagy repülőgépek szállítanák, azokról indulnának és feladatukat végrehajtva oda térnének vissza, így többször is felhasználhatóak lennének. Az „anyahajó” szerepét a Lockheed C-130 Hercules teherszállító gépeknek szánják. Az alapötletet a világűrre is kiterjesztik a tervezett XS-1-es újra felhasználható űrrepülőgéppel, amely percek alatt apró műholdak egész seregét lesz képes pályára állítani.
Barabás T. János