Az abroncsok cseréjének ideje akkor jön el, amikor az aszfaltfőmérséklet eléri a 7 °C-t. Ez az időszak jellemzően március végén vagy inkább április hónap folyamán érkezik el; nincs szükség sietségre, hiszen a hajnalok még kifejezetten hűvösek lehetnek, érdemes számba venni a nyári gumikkal kapcsolatos kérdéseket és tudnivalókat.
Gyakran felvetődik a kérdés, hogy maradhat-e nyáron a téli gumi. Elég sok vélemény hallgató ezzel kapcsolatban, azonban azt nem lehet kétségbe vonni, hogy a magas szilikáttartalmú abroncs jobban kopik a nyári hőségben, mint a kifejezetten nyári keverék. Sőt, minél magasabb a hőmérséklet, annál fokozottabb a kopás. A téli gumik nyári használata miatt elkopnak a mikrobarázdák közötti redők, így a következő téli időszakban gyengébb teljesítményt várhatunk tőlük. Egyszerűbben fogalmazva, a nyári használat extrém igénybevételnek teszi ki a téli gumikat, emiatt mindenképpen szükséges és ajánlott a tavaszi-őszi abroncsváltás.
A váltástól csupán abban az esetben lehet eltekinteni, ha a téli gumi elérte a minimális 4 milliméteres mintaárok mélységet, így a következő téli szezonban már úgyis használhatatlan lesz. Ennek ellenére a tavaszi csere ajánlott, hiszen a részben elkopott téli abroncs a nyári aszfalton kevésbé jó tapadást képes biztosítani, mint egy kevésbé használt nyári gumi.
Nyári gumik esetében nincs „szavatossági” idő. A téliek hatéves korukig használhatók, ezt követően mindenképpen cserére van szükség, még abban az esetben is, ha a kapaszkodást biztosító bordák relatív jó állapotban vannak. Szerencsére az úgynevezett DOT szám egyértelmű információval szolgál a gyártás időpontjáról; a négyszámjegyű jelzés első két számjegye a gyártás hetét, az utolsó két számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Ha egy abroncson a DOT 0620 jelölést látjuk, akkor tudhatjuk, hogy a 2020-as év hatodik hetében, vagyis valamikor február közepén gördült le a gyártósorról.
Az abroncsok cseréje nem olcsó mulatság, így adja magát a lehetőség, hogy válasszunk inkább használtat, hiszen ruhából is beváltak az ilyen darabok… A gumikkal kicsit más a helyzet. Persze teljesen érthető, ha valami nem szeretné, hogy a teljes szett többe kerüljön, mint az autója, de a használt abroncsok vásárlása komoly odafigyelést igényel. Segítséget jelent a már említett DOT szám, ami a gyártás idejéről ad megbízható információt; négy évnél idősebb téli és 8 évnél idősebb nyári abroncsra már inkább ne költsünk. A használt abroncsok esetében fokozottan figyeljünk oda a futófelület egyenletes kopására; a nem megfelelően beállított futóművel közlekedő járművek által koptatott abroncsok balesetbeszélyesek! Soha ne vásároljunk olyan abroncsot, amely esetében a kopásminta aránytalan! Figyeljünk mindenféle deformációra! Alaposan át kell néznünk minden egyes abroncsot. A különböző görbületek és dudorok szakadás jelei lehetnek, amelyek szintén balesetveszélyt jelentenek. Leggyakrabban a széleken futó acélmerevítés szakadásával találkozunk. Ez a sérülés szerencsére jól látható problémákat okoz. Ne vásároljunk olyan használt gumit, aminek a belső felületén foltozás nyomait látjuk.
Ha tehetjük, döntsünk az új abroncsok mellett. A különböző tesztek segítenek megkülönböztetni a termékeket, illetve információval szolgálhatnak azok ár-érték arányáról. Vásároljunk megbízható helyről annak érdekében, hogy ne érhessen bennünket kellemetlen meglepetés!