Nyáron megnő az autómentést, vagy helyszíni javítást igénylő riasztások száma – az esetek közel nyolcvan százalékában műszaki meghibásodás miatt hívják a szakembereket.
A magyarok közel hetven százaléka soha nem vesz igénybe asszisztencia szolgáltatást az autójára, az arány pedig a 11 évnél idősebb autók esetén a legnagyobb- mutat rá a Cristo autós alkalmazás, magyar gépjárművezetők körében végzett kutatása. Egy nem megfelelően karbantartott gépjármű, vagy egy idősebb alkatrész egyaránt növeli a műszaki meghibásodások kockázatát, erre pedig érdemes tudatosan készülni egy hosszabb út előtt– figyelmezteti a hosszú hétvégén és nyáron útnak indulókat a MAPFRE Asistencia Biztosító.
Mindössze a magyar autósok harmadának (31 százalék) van asszisztencia biztosítása, amely a váratlan helyzetekben (legyen az üzemanyaghiány, defekt, műszaki hiba, vagy baleset) segítheti ki őket, mentés, vagy helyszíni javítás útján A Cristo autós alkalmazás megbízásából készített, 2021. év végi reprezentatív kutatás arra is rámutat, hogy közel azonos arányban (16 százalék és 15 százalék) vannak azok, akik folyamatosan, vagy csak hosszabb autóutak esetén, alkalmanként vásárolnak ilyen biztosítást. Az autók életkorát tekintve a 11-15 éves, vagy annál idősebb gépjárművekkel rendelkezők közel 80 százaléka soha nem vesz igénybe ilyen szolgáltatást. Az 5-10 éves autók esetében valamivel jobb a helyzet, de még így is több mint kétharmaduk (64 százalék) nem él a lehetőséggel.
„Sajnos sokan nem tudják, hogy akár egy 11 évnél idősebb gépjárműre is köthető asszisztencia biztosítás. Az autók életkorával egyenes arányban nő az alkatrészek meghibásodásának lehetősége is, mindez pedig a hosszabb utak alkalmával gyakorta okoz gondot. Jellemző, hogy amikor nyáron a család megpakolt autóval vág neki Horvátországnak 30 fokban, bekapcsolt légkondicionálóval, az előzetesen nem átvizsgált, vagy nem rendszeresen karbantartott gépjárműnél műszaki meghibásodás következik be. Nos, ebben az időszakban hívnak minket a legtöbben, és sok közülük a tipikusnak mondható, ugyanakkor több esetben megelőzhető hiba” – állítja Gulyás Norbert, a MAPFRE Asistencia Biztosító alkusz üzletágának vezetője.
A szakember beszámol továbbá a riasztások leggyakoribb okairól is: műszaki meghibásodás miatt az esetek 78 százalékában kérnek az autózók segítséget, baleset miatt pedig 14 százalékban. Vannak nem hétköznapi esetek is, melyeknél lehet, bele sem gondol az ember, hogy külső segítséget kérjen – igaz, ezeknek az előfordulási gyakorisága is minimális. Ilyenek az önhiba, például a félretankolás, a kulcs elhagyása, netán bezárása (6 százalék), illetve a szélvédő sérülése (1 százalék).
A műszaki meghibásodásnál elektromos meghibásodásra, defektre, az akkumulátor lemerülésére, a turbó-, üzemanyag-, kormány-, vagy hűtőrendszer meghibásodására kell gondolni. A szakember hozzáteszi, hogy ezek az esetek az év minden időszakában egyaránt előfordulnak, de nyáron a leggyakoribbak.
„Biztosan sokan vágnak neki az M7-esnek a hosszú hétvégén is, indul a nyári szezon. A Cristónál egy tudatos és biztonságos vezetésre törekvő közösséget formálunk, így a hosszú utakra történő megfelelő felkészülést is fontosnak tartjuk. A legtöbb autós élethelyzetre megoldást kínáló applikáció fejlesztőiként ugyanakkor szeretnénk azt is lehetővé tenni, hogy a váratlan helyzetekre megoldást kínáló asszisztencia szolgáltatáshoz is könnyen, akár gombnyomásra csatlakozhassanak a felhasználók, éles helyzetben pedig azonnal megfelelő segítséget kérhessenek, belföldön és külföldön egyaránt. Minderre alkalmazásunkban lehetőség adódik, így nyugodtan vághatnak neki a hosszú hétvégének, nyári utaknak az autósok” – jelentette ki Szota Szabolcs, a Cristo alkalmazást fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Kft. ügyvezetője.
A Cristo alkalmazásban asszisztencia szolgáltatást kínáló MAPFRE Asistencia Biztosító összesítette a legfontosabb lépéseket, amelyek betartásával sok, a nyári utazásokat érintő váratlan esemény megelőzhető lehet.
A rendszeres karbantartás az alapja mindennek
Mindenekelőtt, a megelőzésben a legfontosabb a rendszeres karbantartás: ide tartozik az akkumulátor állapotának ellenőrzése, a jó minőségű gumiabroncsok használata, valamint azok kopásának ellenőrzése.
Az út előtt
Amennyiben rendszeresen karbantartott gépjárműről van szó, elegendő az olaj és hűtővízszintek, valamint a gumiabroncsok nyomásellenőrzése. Rendszertelenül karbantartott gépjárműveknél egy alapos, átfogó átvizsgálás mindenképpen szükséges, így az olajszint, a turbó, a légkondicionáló, a hűtő és fékrendszerek ellenőriztetése, valamint a futómű helyes beállítása különösen fontos.
Az út közben
Az autósok nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy a hosszabb utazás alkalmával használatos különleges tárgyak (tetőcsomagtartó, kerékpár, utánfutó) által kifejtett erőhatásoknak köszönhetően az autó is másként reagál a különböző helyzetekben. Éppen ezért, a megfelelő sebesség megválasztása kiemelten fontos.
A nyári nagy melegben, főként városi közlekedés során, vagy az autópályákon kialakuló torlódásoknál, a hűtővíz esetleges túlmelegedésére kell figyelni, a szakemberek szerint ez is gyakori ok az asszisztencia igénybevételére.
Fokozott figyelem a hegyvidéken: a szerpentineken való hosszabb utazás során a kormánymű gyakori ellentétes irányú mozgatása a szervó „megbolondulásához” vezethet, vagyis a rendszer nem tudja lekövetni a gyakori kanyarvételeket. Ez különösen igaz az idősebb autókra. A fékek is jellemzően túlterhelődhetnek a „megpakolt”, teljes családdal utazó gépjárműveknél, ami veszélyes lehet, ha a fékezés hatékonysága is csökken ennek következtében, így fokozott figyelmet igényel egy hegyi utazásnál.