A súlyos közúti balesetek következményeit enyhítendő, az Európai Bizottság a két javaslatot fogadott el annak érdekében, hogy 2015. októbertől a személygépkocsik képesek legyenek arra, hogy súlyos baleset esetén automatikusan hívják a sürgősségi segélyszolgálatokat. Az e-segélyhívó rendszer súlyos baleset esetén automatikusan tárcsázza a 112-es közös európai segélyhívószámot. A rendszer közli a sürgősségi segélyszolgálattal a jármű helyzetét, még akkor is, ha a vezető eszméletlen, vagy nem tud telefonálni. Becslések szerint így évente akár 2500 élet is megmenthető.
A jogszabálytervezet biztosítani fogja, hogy 2015. októbertől valamennyi új személygépjárműbe és könnyű tehergépjárműbe be legyen szerelve a 112-es hívószámon alapuló e-segélyhívó, és ki legyen építve az ahhoz szükséges infrastruktúra, hogy a segélyhívó központok megfelelően fogadni és kezelni tudják az e-segélyhívásokat, ami biztosítja az EU egészére kiterjedő e-segélyhívó szolgáltatás kompatibilitását, átjárhatóságát és folyamatosságát.
Az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke, Siim Kallas a következőképpen nyilatkozott: „A mai javaslatok mérföldkövet jelentenek az uniós közutak biztonsága szempontjából. Tavaly 28 ezren vesztették életüket, és 1,5 millióan sérültek meg az európai utakon. Baleset esetén minden perc számít a sérült áldozatok mentése szempontjából. Az e-segélyhívó technológiában nagy lehetőségek rejlenek: EU-szerte életek múlhatnak azon, hogy a sürgősségi segélyszolgálatok mennyi idő múlva tudnak beavatkozni, és ez az idő most jelentősen lerövidül.”
Antonio Tajani, az Európai Bizottság alelnöke, ipar- és vállalkozáspolitikai biztos a következőképpen nyilatkozott: „Az EU egészére kiterjedő, kölcsönösen átjárható e-segélyhívó rendszer megvalósítása jelentős előrelépés a közúti biztonság szempontjából. Az Európai Unió polgárainak megnyugvást jelent ez a reagálási időt lerövidítő, életmentő rendszer, amely segít majd megelőzni a haláleseteket és sérüléseket az európai közutakon. Ez az intelligensebb járművek és versenyképességünk szempontjából is fontos lépés.”
Az Európai Bizottság alelnöke, Neelie Kroes, a digitális menetrendért felelős biztos szerint: „Az EU egészére kiterjedő e-segélyhívó nagy előrelépést jelent a közúti közlekedés biztonsága terén. Ha sürgősségi támogatásra van szükség, sokkal jobb hálózathoz kapcsolódni, mint egyedül lenni: és ezt teszi lehetővé a rendszer.”
Az e-segélyhívó előnyei
Az e-segélyhívó rendszeren keresztül kapott adatok révén a sürgősségi segélyszolgálatok gyorsabban nyújthatnak segítséget a járművezetőknek és az utasoknak, ez pedig elősegíti a gyors életmentést és a sérültek mihamarabbi kezelését. A becslések szerint az e-segélyhívó városi területeken 40 százalékkal, vidéki területeken pedig akár 50 százalékkal is lerövidítheti a sürgősségi segélyszolgálatok válaszidejét, és évente mintegy 2 500 ember életét mentheti meg.
A közúti közlekedés biztonsága szempontjából érvényesülő előnyök mellett az e-segélyhívó rendszer a közlekedési balesetek nyomán kialakuló torlódásokat is nagyban enyhíteni fogja, és a még nem biztosított baleseti helyszíneken bekövetkező másodlagos balesetek számát is csökkenti majd. Az e-segélyhívó rendszer az ipar számára is előnyös, hiszen számos vállalat foglalkozik a rendszer különféle vonatkozásaival, többek között a fedélzeti rendszerekhez, a vezeték nélküli adatátvitelhez, illetve a közbiztonsági válaszpontok rendszereihez felhasznált technológiákkal, alkatrészekkel és szolgáltatásokkal. Várható továbbá, hogy az e-segélyhívó rendszer fedélzeti berendezését további, többletértéket képviselő szolgáltatásokhoz (például a lopott autók nyomon követéséhez) is fel lehet majd használni.
Az e-segélyhívó működése
Az e-segélyhívó automatikusan aktiválódik, amint a járműbe épített érzékelők súlyos balesetet észlelnek. Aktiválódás után a rendszer tárcsázza a 112-es európai segélyhívó számot, telefonos kapcsolatot létesít a megfelelő segélyhívó központtal, és elküldi a baleset adatait a mentőszolgálatoknak, beleértve a baleset időpontját és a balesetet szenvedett jármű pontos helyét a menetiránnyal együtt (ez különösen autópályák és alagutak esetében fontos). Az e-segélyhívó manuálisan is működésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja által egy, a járműben található gomb megnyomásával — írja az europa.eu.
Véleményem szerint kivételesen a e-segélyhívó rendszer bevezetése és kitalálása is nagyon jó ötlet, ugyanis egy gombnyomásra jöhet a segítség baj esetén. Sokan azt mondják ugyan, hogy minek ez az egész, hiszen ma már mindenkinél van mobiltelefon is, de sajnos vannak olyan balesetek amikor mobillal sem lehetséges a segélyhívás. Ezen kívül a rendszer azonnal átküldi majd a központnak a baleset pozícióit is, így még gyorsabban jöhet a szakértői segítség!