A mentősnek készülők egyharmadáról csak a főiskolai képzés alatt derül ki, hogy alkalmatlan a pályára. A Semmelweis Egyetem (SOTE) Egészségtudományi Karának dékánja éppen ezért mielőbb bevezetné a felvételi, illetve az alkalmassági vizsgát ezen a szakon.
Mészáros Judit, Semmelweis Egyetem dékánja szerint sokan vannak, akiknek a különböző kórházsorozatok miatt megtetszik ez a pálya, viszont a képzés során „éles helyzetben” gyakran kiderül, hogy alkalmatlanok.
A dékán ezért célszerűnek tartja az alkalmassági vizsga bevezetését a négyéves főiskolai szintű mentősképzésnél. Ezzel együtt a „megrendelő”, vagyis az Országos Mentőszolgálat elvárásai alapján alakítják a képzést.
Mártai István, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója megjegyezte: reméli, hogy minél előbb megvalósul az a régi szándék, amelyet az ágazatvezetés a Semmelweis Tervben is célként tűzött ki, hogy a jövőben a mentődolgozók ne csak az esetkocsikon, hanem forgórendszerben a kórházak sürgősségi osztályain is dolgozhassanak. A főigazgató szerint ezáltal megfékezhető lenne a mentődolgozók elvándorlása is, ugyanis, jelenleg nagyrészt nem a külföldi, hanem a sürgősségi osztályon való munkavégzésért hagyják ott a pályát. Néhány főállású mentős most is dolgozik más jogviszonyban sürgősségi osztályokon, vagyis a gyakorlat már létezik, de rendszerszintű kiterjesztésére lenne szükség. Mártai úgy véli, a pálya vonzóbbá válna, ha a mentődolgozók kompetenciái, feladatkörei bővülnének, hiszen ezáltal lehetőségük lenne arra, hogy végigkövessék a beteg útját, ami a mentőknek fontos tapasztalatot, illetve tudást jelentene, és a betegellátást is hatékonyabbá teheti.
Azt egyelőre nem tudni, mikortól működhet majd az új forgórendszer, hogy a mentődolgozók a sürgősségi osztályokon is dolgozhassanak. Az OMSZ főigazgatója elmondta: a szombati konferencián a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának dékánjával, valamint a Magyar Oxyológiai Társasággal is arról egyeztettek, hogy a mentők képzésébe építsék be a sürgősségi osztályokon szükséges ismereteket is. Az Országos Mentőszolgálat mintegy hétezres állományból több mint háromezer embert érint a bérkompenzáció. Az elmúlt héten minden érintett munkaszerződését módosították, a következő bérszámfejtés ez alapján történik majd. Az Országos Mentőszolgálatnál bíznak abban, hogy az üzemanyagárak a továbbiakban már nem fognak növekedni, és „nyugodtan vágnak neki az évnek”. A 37 új, sárga színű mentőautóból a jövő héten már az utolsó kocsik is szolgálati helyükre kerülnek – mondta Mártai István.
Forrás: Biztonságpiac.hu/MTI