2024-ben számos olyan jog és díjszabási változás lesz a magyar utakon, amik akár még az utazási szokásainkra is kimutatható hatással lehetnek. Ezek közül foglaltuk össze az alábbi cikkben a legfontosabbakat.
Matrica egy napra
Az Európai Unió jogszabály-módosításának köszönhetően jövőre megjelenik az egynapos autópálya-matrica a kínálatban, méltányosságból, az átutazókra és az alkalmi fizetősút-használókra való tekintettel.
Bár sok autósnak az Autopalyamatrica.hu által kínált éves matrica elővásárlás még mindig a legjobb opció, de a kezdeményezés jogos, hiszen nem igazságos pár órányi úthasználatért a jelenleg legrövidebb időtartamra szóló 10 napos matricát vásároltatni. Az Unióban az útdíj beszedésének jogalapja az okozott szennyezés mértéke, így az utazás időtartama fontos tényező, de az elektromos vagy hibrid járművek is kaphatnak további kedvezményeket.
Az EU 2022-ben két év moratóriumot adott az új konstrukció bevezetésére, így Magyarországon is 2024 tavaszától kapható majd az egynapos matrica fizikai vásárlással, illetve online.
Jelentősen drágul a buszozás
2024 február elsejétől az autóbuszok kikerülnek az autópálya-matrica rendszerből, és a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú útdíjat kell majd megfizetni rájuk. Ennek következtében nemcsak az autópályákon kell majd drágábban közlekedniük, de a főútvonalakat, autóutakat sem használhatják ezután ingyen.Az intézkedés hatása szinte megjósolhatatlan. Az, hogy kihat a buszos turizmus áraira, biztosra vehető, viszont olyan alapvető szolgáltatásokat is vészesen megdrágít, mint az iskolás gyermekek szervezett buszoztatása települések között az iskolába, vagy éppen úszótanfolyamra és egyéb extrakurrikuláris tevékenységekre.
A drágulás pontos mértéke nehezen adható meg útvonalanként éppen az arányosság elve miatt, de adott esetben akár a jelenlegi díjszabás többszöröse is lehet.
Több fizetős út
Az ügyben döntési joggal rendelkező Építési és Közlekedési Minisztérium már hivatalosan is közzétette, mely – eddig ingyenes – útszakaszok lesznek fizetősek a jövőben. A listát korántsem nevezhetjük megnyugtatóan rövidnek, bár nézhetjük a másik oldalról is, ennyivel több úton autózhatunk az autópálya-matrica áráért.
Az eddigiek mellett díjkötelessé válik a teljes M0-ás autópálya, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske és Békéscsaba között, valamint az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél között. Fizetni kell az M6-oson Bátaszék és az M6-M60 csomópont között, az M4-esen pedig Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig. Az M76-os sem úszta meg fizetős szakasz nélkül: Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig már csak matricával lesznek elérhetőek.
A változásoknak köszönhetően az eddig díjmentes utakkal rendelkező Jász-Nagykun-Szolnok és Békés-vármegyék is útdíjfizető helyekké válnak.
Persze a decembertől megváltható éves autópálya-matricával, legyen akár vármegyei, akár országos hatáskörű, a változások hatása nagyban enyhíthető.