A kecskeméti repülőbázis hangárjában beszélt a várható látványosságokról Langó Viktor százados, aki egy Gripen vadászgéppel tartott bemutatót a kecskeméti repülőnapon. A századossal a repülőnap előtt beszélgettünk a felkészülésről, és a demorepülés szabályairól.

– Mivel rettentően gyors gépekről van szó, a kívülálló számára fontos kérdés, hogyan lehet mégis olyan távolságban végrehajtani a repülést, hogy az még a földről nézve élvezhető látványt nyújtson?
– Valóban nagyon gyors a Gripen. Vadászgépről beszélünk, amelynél a tervezési fázisban is szempont volt, hogy kisebb sebességnél is kezelhető legyen, a szóló bemutató repülés során be is mutatjuk, mi az a legkisebb sebesség, amivel még jól lehet vele manőverezni. Látni fogják, hogy nemcsak gyorsan tud menni, hanem a kis sebesség sem akadály.
– Többnyire csapatok szórakoztatják majd a közönséget, de a bemutató repülést egy gép hajtja végre. Milyen figurákkal készült a repülőnapra?
– A demo-repülés műrepülő figurákból összefűzött manőver sorozat, de extra figurákat is tartalmazhat. A mindennaposan gyakorolt műrepülésben például a „kés-repülés”, amikor 90 fokban bedöntve húz át a repülőgép, vagy egy háton repülés, esetleg az orsók nem szerepelnek, mert ezeknek harcászati indoka csekély. Ezeket nem csináljuk kiképzésszerűen.
– Harci helyzetet ennek a bemutatónak során nem is fog szimulálni a gép?
– Ebben nem. Lesz azonban két képesség bemutató is a repülőnap során. Az egyik egy levegő-levegő típusú lesz, egy légiharc szimulálása lekényszerítéssel; délután pedig egy levegő-föld bemutató látható, amikor a Gripen földi támogató szerepét fogják kollégáim bemutatni.
– Nagy teljesítményű gépek ezek, hatalmas tolóerővel. Régi szokása a műrepülő pilótáknak, hogy ezt a tolóerőt levéve hulló falevélként suhannak a föld felé. Ezekkel a gépekkel lehet ilyet végezni?
– A Gripen üzemeltetési utasítása nem engedi meg ezt. A MiG-29-es még csinált ilyet, a műrepülők természetesen minden további nélkül pöröghetnek, foroghatnak, hullhatnak az égből, hogy a föld felett hirtelen felhúzzanak.
– Mi a biztonságos repülési magasság?
– A légi bemutatók során nemzetközi szabályt követünk, amely egyúttal NATO előírás, és az egész világon érvényes katonai repülőnapokon. Megszabja, hogy egy vertikális manőverből, mint amilyen egy bukfenc, a földtől számított 500 lábnál (körülbelül 150 méter) ki kell venni a repülőgépet. Egy horizontális fordulóban 300 lábig lehet lesüllyedni a géppel. Emellett meg van határozva az is, hogy milyen közel lehet jönni a nézőközönséghez, ez pontosan 230 métert jelent egy vadászgép esetében, egy műrepülőgépnél ez kisebb, mivel lassabban halad.
– Az sem egy hétköznapi terhelés, amit egy pilóta el kell, hogy viseljen, amikor harci feladatot hajt végre, de ha ehhez még egy pár műrepülő elem is társul, akkor megnövekedhet. Milyen terhelések érik a gépek vezetőit ilyenkor?
– A repülőgép maximális terhelhetősége, amit még károsodás nélkül, üzemszerűen elvisel, 9 G (a földi terhelés kilencszerese). Nem pontosan az a cél, hogy a bemutató során ezt elérjük, sokkal inkább az, hogy a gépet oda manőverezzük, ahol látványos tud lenni: a show-nak a középvonalába. Ha ehhez 9 G kell, akkor annyival terheljük, ha elég a 7, akkor annyival.
– Megnyugtathatja a kilátogatókat, hogy nem kerül ájulásközeli állapotba az ilyen nagy terheléssel járó manőverek során sem?
– Erre a programra külön készülünk már elég régóta. Előre meg van tervezve minden eleme, mindig ugyanabban a sorrendben hajtjuk végre, kipróbált programról van szó. Egy vadászpilóta a kiképzése során ezeket a hatásokat elég hamar megtapasztalja. Tudja, mik egy ilyen állapot előjelei. Ha mégis bekövetkeznek ezek a tünetek, még van idő változtatni, és kivenni a gépet a manőverből.
– Vannak olyan biztonsági eszközök a pilótafülkében, amelyek akár a pilóta, akár a nézők biztonságát fokozhatják?
– A G-hatásokra visszautalva, amelyek eszméletvesztéshez vezethetnek, el kell mondanom, hogy G-ruhát viselünk, amely segít elviselni a nagyobb terheléseket. A nézők biztonságáért mi felelünk természetesen.
– Repült már sokat harci körülmények között. Milyennek tartja a Gripent mint műrepülőgépet?
– Mivel semelyik vadászgép – sem a MiG-29-es, sem a Gripen – nem bemutató repülésre van tervezve, de ha olyan vadászpilóták kezében van, akik pontosan tudják, hogy az adott típus mit tud, akkor ki tudják belőle hozni a maximumot. Mondhatjuk, hogy a MiG-29-es látványosabb bemutató repülésre képes, ez tény, hiszen nagyobb a tolóereje, nagyobb maga a gép is, látványosabb, amikor pörög-forog. A Gripen kisebb, nem akkora a tolóereje sem, igaz, nem is erre tervezték. Megpróbáltuk a program során azokat az előnyeit kidomborítani, amelyekkel rendelkezik. Például szép a sziluettje a kacsaszárnyakkal, megpróbáljuk minél többet mutatni a nézők felé a vonalait.
– Sok egyéb járulékos eszköz, akár fegyverzet akár más alkatrész lehet a repülőgépeken. Ezek rajta lesznek a gépen a bemutató repülés során is?
– Alapvetően ez egy harci gép. Annyira nem lesz lecsupaszítva, hogy ne lehessen akár a leszállás után egy órán belül felszerelni és készültségi feladatra vezényelni. Például a gépágyút nem szedjük ki belőle, de póttartályt nem fogunk a repülésre vinni. A széárny alatt látszik az egyik hard-point (függesztési pont), ezek nem lesznek leszerelve a repülés előtt, mivel olyan nagy teljesítménycsökkenést nem okoznak. Elvégre mégiscsak egy harci gépről van szó, úgy kell bemutatni, amilyen valójában.
– Nemcsak civilek lesznek a repülőnap nézői között, hanem itt lesznek a szakma képviselői is. Nincs olyasfajta lámpaláz a pilótákban, hogy most meg kell mutatni a kollégák előtt, hogy jól elsajátították a szakmai fogásokat?
– Ez nem egy bajnokság. Elsődleges célja az, hogy az embereknek megmutassuk, mire költi a pénzt a honvédség, milyen képességek rejlenek benne. Nemcsak a szóló-bemutató, hanem a képesség bemutató is igen fontos ebből a szempontból. Persze, lehetséges, hogy este baráti beszélgetés közben megtárgyalják, melyik elem hogy sikerült, de aki már végzett ilyen repülést, az pontosan tudja, hogy ez egy szigorúan megkoreografált, a szabályok maximális betartásával végrehajtott tevékenység, ami egyszer így sikerül, máskor kicsit másképp.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Matykó Károly