Csak 2025-ben állítják rendszerbe az orosz légierő első ötödik generációs lopakodó nehéz vadászgépét, a Szuhoj PAK FA-t (Perszpektyivnüj Aviacionnüj Kompleksz Frontovoj Aviacii). A kétmotoros légifölény vadász váltaná le a moszkvai rádió meglepő értesülései szerint a Tu-160-as és a Tu-95-ös stratégiai bombázókat is, de ez Igor Korotcsenko, a Nemzetvédelem című szaklap főszerkesztője szerint lehetetlen.
Sokkal reálisabb az a vélemény, hogy az új gép a MiG 29-eseket és a Szu-27-eseket fogja felváltani. A gép ötödik generációs motorokat, elektronikát és fegyverzetet kap, a két motor vektora egymástól függetlenül lesz állítható, ami rendkívüli manőverező képességet biztosít 7500 kilogrammos fegyverterheléssel. A PAK FA prototípusa a T-50-es ötödik generációs vadászgép, azonban annak motorjai nem elég erősek, újakat fognak tervezni az új géphez.
A T-50-es 2010. január 29-én repült először, s ennek alapján fejlesztik ki Indiával közösen a Szuhoj/Hal FGFA-t, ami a kétüléses változat lesz. Mihail Pogoszjan, a Szuhoj igazgatója szerint a következő negyven évben 1000 gépet fognak tudni eladni ebből a típusból: 200-200-at Oroszországnak, illetve Indiának, és 600-at más országokban, elsőként valószínűleg Vietnamba. Az első tíz darabot 2012, a következő 60-at 2016 után adják át a védelmi minisztériumnak, ezek a jelenleg használt motorokkal készülnek majd. A gépeket a NAPO Cskalov gyártja és az Amúr-menti Komszomolszkban szerelik össze. Alekszandr Zelin, az orosz légierő főparancsnoka 2007-ben közölte, hogy megkezdik az első PAK FA építését, és 2009-re már három darab folytathat próbarepüléseket – vagyis a program jelentős késésben van. A helyzet megítélését igencsak nehezíti, a két jelölést, a T-50-est és a PAK FA-t gyakran egymás szinonimájaként használják. Hogy a kettő között jelentős különbségek lesznek, azt mutatja: a T-50-esek Zelin szerint már 2014-2015-ben szolgálatba állnak. A gépet először az idei moszkvai air-shown láthatta a közönség. Terveznek a T-50-es alapján egy kisebb és könnyebb haditengerészeti változatot is.
Az Indiával 2010 szeptemberében kötött előmegállapodás értelmében a két ország 6-6 milliárd dollárt fektetne be, hogy 8-10 év alatt létrehozzák az FGFA vadászgépet, azonban az utóbbi időben megjelent kommentárok szerint az oroszok már csak közös tervezést szeretnének, de vegyesvállalatot nem hoznának létre a gyártásra.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János