Nyolc Gripen C/D vadászrepülőgép eladására tett ajánlatot a svéd kormány, amelyet a Svéd Védelmi és Biztonsági Export Ügynökség (FXM) 2012. október 10-én küldött el Horvátország kormányának.
Az ajánlat tartalmaz egy a pilóták és technikusok számára szóló támogató és képzési csomagot, valamint kompenzációs javaslatokat, jelentős ipari együttműködést, de a legfontosabb tétele egy horvát hajógyár megvásárlása volna. Ez jelentősen megédesíti az ajánlatot, mivel Zágráb kénytelen lecserélni a már kiöregedésen is túlment MiG 21-es légiflottáját, és fontos törekvése a hajógyárak privatizálása, ami vevők hiányában eddig nem volt túlságosan sikeres – írta aVecernji List.
„Megtiszteltetés számunkra, hogy elkészíthettük ezt az ajánlatot, amely Horvátországgal szoros együttműködésben született. A rendszer kiváló képességekkel rendelkezik nemcsak az ország légterének védelmezéséhez, hanem a nemzetközi missziókban történő részvételhez is. Emellett megfelel a NATO-interoperabilitási elvárásoknak. A Gripen a világ egyik élvonalbeli vadászgépe, amely hatékony és robusztus, ugyanakkor élettartam-költsége alacsony” – mondta Peter Göthe, az FXM főigazgató helyettese a SAAB közleménye szerint.
„Annak érdekében, hogy a Horvát Légierő zavartalan működése a jelenleg szolgálatban lévő MiG-21 típusú gépek kivonásakor is biztosítva legyen, Svédország olyan megoldást kínál, amelynek keretében a Gripen C/D repülőgépek a szerződés aláírását követő akár egy éven belül megkezdhetik működésüket” – mondta Jerry Lindbergh, az FXM horvát programjának igazgatója.
Svédország mellett Csehországban, Magyarországon, Dél-Afrikában és Thaiföldön vannak Gripenek használatban. A Gripen-kezelők a Gripent Repülő Országok fórumának keretében folyamatosan együttműködnek, így például megosztják a működtetéssel kapcsolatos tapasztalataikat. Tavaly novemberben Svájc úgy nyilatkozott, hogy a Gripen szerepet kap az ország jövőbeni légvédelmében.
A Defense Industry Daily emlékeztetett arra, hogy változatlanul a JAS-39-es az egyetlen 4+ generációs könnyű többcélú vadászgép, és bár világklasszis, és versenytársai 60-120 millió dolláros árával szemben csak 40-60 millióba kerül, mégsem sikerült meghódítania a külföldi piacokat.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János