Elektronikus rendszerek a hatóság szolgálatában Már teszteli és jövő januártól alkalmazza is a katasztrófavédelem azt a programot, amely amellett, hogy bővíti a hatósági rendszerek funkcióit, felgyorsítja az információ- és adatáramlást az ügyfelek és a hatóság között, megkönnyíti az adatbázisokhoz való hozzáférést is.
A katasztrófavédelem helyi, területi és központi szerveinél végzett hatósági tevékenység támogatásában jelentős fejlődés következett be az elmúlt években. Ez pedig ahhoz vezetett, hogy szükség volt egy rendszerre, amelynek segítségével gyorsabban, egyszerűbben nyomon követhető a hatósági eljárások napi helyzete, jobban támogatható a szervezet országos, területi és helyi szintjén a helyszíni hatósági tevékenység, a döntésekhez gyorsan le lehet kérni az adatokat, amelyeket ráadásul több szempont szerint is összesíteni lehet.
A hatósági koordinációs szakterület által megfogalmazott igények alapján a rendszert a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság fejlesztési osztálya valósította meg. Így született meg a hatósági adatszolgáltatási rendszer, vagyis a HADAR, amely létesítményekhez, ügyfelekhez kötődően naprakészen tartalmazza a létesítéssel, működéssel összefüggésben keletkezett hatósági szemlék, ellenőrzések, hatósági és szakhatósági eljárások adatait, aktuális helyzetét. A helyszíni hatósági munkában előrelépést jelentett, hogy az érintett ügyféllel kapcsolatos valamennyi korábbi eljárás adata visszakereshetővé vált. Bevezetése óta a HADAR-ban több száz létesítmény több ezer hatósági eljárásra vonatkozó adata gyűlt össze.
A működési tapasztalatok azt mutatták, eljött az idő, hogy a hatósági rendszerek újabb funkciókkal bővüljenek, erre a fejlesztésre a BM OKF országos iparbiztonsági főfelügyelősége pályázaton nyert forrást. A munkát már befejezték, jelenleg a kidolgozott szoftver tesztüzeme zajlik, január elsejétől be is vezetik. Az új megoldások eredményeként a katasztrófavédelem belső hatósági folyamatai – az eljárások teljes vertikumában – elektronizálttá válnak, magukban hordozzák az elektronikus ügyintézés előnyeit. A szoftver alkalmazásával egyebek mellett gyorsul az ügyintézés.
A katasztrófavédelem hatósági és műveleti tevékenységének hatékonyságát tovább javítja, hogy a fejlesztés a meglévő, illetve a kialakítandó rendszereket országos szinten integrált és egységesített adatbázis-lekérő munkafolyamatokkal, illetve azokat hatékonyan támogató informatikai rendszerrel bővítik. A tervezett döntéstámogató rendszer megoldást jelent arra a problémára, hogy a helyszínen dolgozó kollégák nehézkesen, vagy egyáltalán nem férnek hozzá egyes adatbázisokhoz.
A katasztrófavédelem vízügyi hatósági eljárásaiban jelenthet hatékony támogatást a Mezőgazdasági Vízhasználat Információs és Ellenőrzési Keretrendszer kialakítása, amelynek elsődleges célja az öntözéssel összefüggő vízjogi engedélyezési eljárások elektronizálása, az egyes mezőgazdasági vízhasználattal, öntözéssel összefüggő vízjogi engedélyezési eljárások elektronikus ügyintézésének kialakítása ügyfelek és szakhatóságok bevonásával. A projekt eredményeként az ügyfelek, az érintett szervezetek, illetve a hatóságok közötti elektronikus információ- és adatáramlás gyorsabbá válik, az eljárásra kevesebb időt és pénzt kell fordítani. A vízügyi hatósági eljárásokban időszerűvé vált a jelenleg papíron vezetett közhiteles elektronikus vízikönyvi nyilvántartás elektronizálása. Az elektronikus vízikönyvi rendszer létrehozásához szükséges a papíralapú okirattárak (hatósági döntés, tervdokumentációk) adatainak a feltöltése térinformatikai alkalmazás alátámasztásával.