Úgy tűnik, hogy a használt F-16-osok mellett Lengyelország nemhogy nem mond le MIG 29-eseinek használatáról, hanem bővítené és korszerűsítené ezt a flottáját. Egyre többet hallani a varsói lapok szerint arról, hogy gondolkodnak a hadrendből kivont magyar vadászgépek megvételéről, esetleg elcseréléséről hazai gyártású helikopterekkel, ahogy ezt a csehekkel tették. A Newsweek.pl szerint Budapest 28 MiG 29UB-vel rendelkezik, bár ezek nagy része teljesen elhasznált, illetve kannibalizáltak, vagyis egyes alkatrészeik hiányoznak, amelyeket a többiek javításához használtak el.
Varsó először 1989-ben vásárolt MiG 29-eseket, 12 vadonat újat (9 harci és 3 iskolagépet), majd 1995-ben 10 használtat (9 harcit és 1 iskolagépet) Csehországtól. Ez utóbbiakért 11 PZL W-3 Sokól lengyel helikopterrel fizetett. Még ezzel sem ért véget a lengyel MiG 29-esek története – 2004-ben szimbólikus 1 euróért kapott 23 használt vadászt a Luftwaffétól. Ezek már korszerű német és NATO avionikával voltak felszerelve. A felszerelés különbözősége és a gépek nagy fogyasztása miatt ezek közül végül csak 14-et vettek használatba – egy pedig a varsói hadtörténeti múzeumban kötött ki.
A lengyel MiG 29-eseket a bydgoszczi Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 szervizeli, ennek köszönhetően jelenleg 31 ilyen gép szolgál a légierőnél. Üzemben tartásuk és főleg modernizálásuk nem olcsó – mint a Nasz Dziennik című lap írta, a tervek szerint 2014-ig 16 vadászgépet korszerűsítenek több mint 126 millió zlotyért, vagyis közel 9 milliárd forintért. Kicserélik egyebek mellett a gépek fő számítógépét, az avionikát, giroszkopós lézer-platformot kapnak, vagyis jelentősen megnövelik a gépek harci értékét. E szakértők szerint a modern nyugati elektronikával ezek a vadászgépek még sokáig szolgálhatnak.
Az egyetlen probléma, hogy a helyzet jogilag nem tiszta, a gyártó orosz Mikojan-cég vitatja a lengyelek jogát az átalakításhoz, ami szerintük az eredeti szállítási szerződés megsértését jelenti.
Forrás: Biztonságpiac.hu
Szerző: Barabás T. János