Több mint 17 millió veszekedéssé, illetve tettlegességgé fajult közlekedési konfliktushoz vonult ki az idén a kínai rendőrség. A „biztonsági kihívás” kezelésére a hatóságok a közlekedési morál alapjainak fokozott terjesztését látják szükségesnek a világ legnagyobb autópiacán.
A kínai országos közlekedésbiztonsági napon ismertetett adatokról csütörtökön számolt be a helyi média. Ezek szerint a dühös autótulajdonosok utcai összetűzései, amelyek helyszínein előfordult, hogy baseballütőt vagy konyhai bárdot találtak, csaknem százezer esetben okoztak további baleseteket. Számuk évről évre növekszik.
A közbiztonsági minisztérium közleményéből az is kiderült, hogy az autós közlekedés konfliktusainak 97 százalékban férfiak voltak a szereplői, kiváltói pedig jellemzően a sok feszültséggel járó csúcsforgalmi helyzetek.
A China Daily című napilap összeállítása szerint még a Kínai Tudományos Akadémia pszichológiai intézete is foglalkozott az agresszív vezetés és viselkedés okaival, s egyértelműnek látta, hogy a nagyvárosok forgalmi dugóiban ingerültebbek a sofőrök, gyakrabban alakulnak ki közöttük verbális és fizikai összetűzések.
A Peking Egyetem pszichiátere, Si Csuan a lapnak úgy nyilatkozott, hogy sokat enyhítene a helyzeten, ha a volán mögé ülők megtanulnának uralkodni az érzelmeiken. Mint mondta, e konfliktusok gyakori szereplői olyan emberek, akik csak úgy tudják megbillent érzelmi egyensúlyukat visszaállítani, ha vélt vagy valós sérelmeikért elégtételt vesznek embertársaikon, a másik autóvezetőn. Sokuknak egyszerűen csak „túl nagy az egójuk” – vélte a szakember.
A közbiztonsági tárca jelentéséből az is kiderült, hogy a mobiltelefonok vezetés közben történő használata miatt keletkezett súlyos közlekedési balesetekben tavaly több mint 21 500-an vesztették életüket. A „figyelmetlenség” rovására 400 ezer balesetet írtak. Ugyanakkor a szigorítások következtében az elmúlt négy évben 25 százalékkal csökkent az ittas vezetések száma és 39 százalékkal az ittas vezetők által okozott halálos baleseteké.
Kínában október végéig 276 millió járművet helyeztek forgalomba hivatalosan, ezek közül Pekingben körülbelül 5,2 millió fut az utakon.