Vasárnap megkezdi a kereskedelmi áramtermelést a finnországi Olkiluoto 3 (OL3) atomerőmű, Európa legnagyobbika – jelentette be az üzemeltető társaság, a Teollisuuden Voima (TVO).
A Fortum finn közüzemi konszern, valamint energiaipari és nagy iparvállalatok egy konzorciumának a tulajdonában lévő TVO szerint az atomerőmű Finnország energiaszükségletének 14 százalékát fogja fedezni, csökkentve egyúttal a svédországi és norvégiai áram importjára való rászorultságot egy olyan időszakban, amikor az oroszországi gáz- és áramszállítások leállítása megrendítette az ellátási biztonságot. Az atomerőmű áramtermelése mintegy 60 százalékkal csökkenti Finnország áramimport-szükségletét.
Oroszország tavaly májusban állította le finnországi áramexportját, mivel a RAO orosz közüzemi konszern – állítása szerint – nem kapta meg szállításai ellenértékét. Nem sokkal később a Gazprom is leállította finnországi földgázszállításait. A nagy energiadeficittel rendelkező Finnországban, energetikai szakértők szerint, az atomerőmű hálózatra kapcsolása csökkenteni fogja a villamosenergia árát.
Az OL3 1,6 gigawattos áramtermelő kapacitású reaktora négy évtizede az első atomenergetikai létesítmény Finnországban, Európában pedig 16 éve az első. A reaktor építése 2005-ben vette kezdetét. Az üzembe helyezést eredetileg négy évvel későbbre tervezték, de számos technikai probléma miatt az időpont folyamatosan halasztást szenvedett. Az OL3 tavaly márciusban kezdte meg a kísérleti áramtermelést, és négy hónappal később tervezték hálózatra kapcsolni. Ezt azonban ismét műszaki hibák akadályozták meg.
Az erőműegység által egy év alatt termelt 12 terawattóra villamosenergia például 5,2 millió lakás fűtésére elegendő. (Pedig nem egy mediterrán országról van szó! A -szerk- megj.)
A fővállalkozó, az Areva fix hárommilliárd eurós áron vállalta az egység építését, így elvileg az ezen felüli építési költségek az Arevát terhelik. 2012 júliusában a túllépések összegét több mint kézmilliárd euróra becsülték, 2012 decemberében pedig az Areva úgy becsülte, hogy a reaktor megépítésének teljes költsége körülbelül 8,5 milliárd euró lesz, ami jóval meghaladja a korábbi 6,4 milliárd eurós becslést. Mára a projekt teljes költségét 11 milliárd euróra becsülik.