Katonák segítenek a nagy-britanniai üzemanyagellátási válság enyhítésében

Rishi SunakA kormány kérésének megfelelően bekapcsolódott hétfőn a brit haderő a közúti üzemanyagszállításba. A csaknem két hete kialakult, gyorsan országossá terebélyesedett nagy-britanniai üzemanyagellátási válság, amelyet elsősorban a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya okozott, a legtöbb országrészben már jelentősen enyhült.

A brit védelmi minisztérium hétfői ismertetése szerint a hadsereg és a királyi légierő kétszáz katonája segíti az üzemanyag eljuttatását a finomítóktól és a kikötői terminálokból a töltőállomásokra. A programba bekapcsolódó katonák a fegyveres erőknél is teherszállítmányozással foglalkoznak sofőrként vagy logisztikai szakértőként, de az elmúlt napokban intenzív továbbképzésben részesültek a polgári üzemanyagszállításhoz szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekből.

A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) hétfő délután közölte, hogy változatlanul Londonban és Délkelet-Angliában a legrosszabb az ellátási helyzet, más országrészekben viszont egyértelmű javulás észlelhető.

A PRA hétfői adatai szerint a szervezethez tartozó londoni és délkelet-angliai töltőállomások húsz százalékának tartályai még mindig üresek, és csak a kutak felénél kapható az üzemanyagok teljes választéka. Más országrészekben a benzinkutak 86 százalékánál már helyreállt a teljes körű üzemanyagkínálat.

Szeptember utolsó hetében országszerte pánikszerű üzemanyag-felvásárlási roham kezdődött, miután először a BP, majd több más nagy forgalmazó is bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.

Az ország jelentős térségeiben még a hétvégén is hosszú, esetenként kilométeres sorok kígyóztak a benzinkutaknál. Ez a legtöbb országrészben hétfőre megszűnt, de Londonban és környékén sok kútnál még hétfőn is tapasztalható volt sorban állás és hiány. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak az új munkavállalási szabályok januári életbe lépése óta harmincezer külföldi kamionsofőr hagyta el az országot.

Rishi Sunak pénzügyminiszter ugyanakkor a kormányzó Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának hétfői nyitónapján felszólalva kijelentette, hogy a Brexit az élelmiszerellátást is érintő jelenlegi fennakadások ellenére “Nagy-Britannia hosszú távú érdekeit szolgálja”. Sunak szerint ugyanis a kilépés az Európai Unióból “erősítheti a vállalkozási kultúrát”, és elősegítheti az ország alkalmazkodását “a modern világhoz”.

Előző nap, a BBC televíziónak nyilatkozva Boris Johnson miniszterelnök azt mondta: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a keleti EU-tagországokból érkező, “nagyon keményen dolgozó” munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát.

Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.

Kapcsolódó cikkeink

Leave a Comment