Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a védelmiipar-fejlesztés egyik újabb lépésének nevezte a Satys PSP Hungary Zrt. francia-magyar vegyesvállalat megalakítását Gyulán.
A cég az Airbus Helicopters Hungary felületkezeléssel foglalkozó partnere, a Békés vármegyei városban új gyáregységet is létrehoztak az Airbus-gyár mellett. Szalay-Bobrovniczky emlékeztetett, a magyar kormány 2016-2017-ben célként fogalmazta meg, hogy kifejezetten európai beszállítókra támaszkodva tervezi a magyar haderő újrafelfegyverezését. De nem pusztán hadfelszerelési eszközök vásárlásával, hanem ahol lehet, gyártási kapacitást szeretne az országba hozni – tette hozzá.
„Ennek egyik legtökéletesebb megvalósulása az Airbus Gyulára települése”, amely elkezdte Magyarországra vonzani a beszállítói körét is, „így érkezett meg a Satys” – fogalmazott. Ebből is látszik, hogy a magyar haderő fejlesztése egy stratégia szerint halad – jegyezte meg, hozzátéve, hogy az is a stratégia része, hogy Gyula-Békéscsaba térségéből kiindulva fejlesztik a haderőt, a légierőt. Ehhez csatlakozik a szakképzés, az egyetemi képzés, a K+F és az infrastruktúra fejlesztése is – közölte a tárcavezető.
Palkovics László, a vegyesvállalatot magyar részről létrehozó N7 Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Holding Zrt. vezérigazgatója kifejtette, a védelmi képességek fejlesztési stratégiájának három fontos pillére van. Saját tulajdonú cégek létrehozása; a hadiipari eszközök javítását, karbantartását végző cégek fejlesztése; és továbbá külföldi cégekkel technológiai partnerségek létrehozása. Utóbbi terén kiemelkedő a gyulai Airbus gyár létrejötte, amely nagyon rövid idő alatt hozta magával az egyik beszállító cég Magyarországra települését is.
A francia tulajdonú Satys Group harminc éve az Airbus beszállítója, a cég felületkezeléssel foglalkozó partnere. A Satys 17 millió eurót invesztált a gyulai gyárüzem létrehozásába – mondta Christophe Cador, a Satys Group alapítója és vezérigazgatója. „Ez az egyik legnagyobb európai beruházás a légiiparban” – közölte. Hangsúlyozta, az Airbus-gyár mellett megépülő üzemmel a felületkezelést, a „legbiztonságkritikusabb” alkatrészek festését a legmodernebb technológiával, a lehető leggyorsabban és a legnagyobb biztonság mellett tudják elvégezni.
Cador elmondta, a beruházás stratégiai fordulópontot jelent a négy kontinensen jelen lévő cégcsoport számára. Franciaország és Portugália mellett most már van üzemük Magyarországon is, ahonnan a Rajnától keletre fekvő piacokat kívánják ellátni. Ez egy lehetőséget jelent a cég számára a további bővülésre – jegyezte meg, hozzátéve, hogy a gyár folyamatirányítási rendszere, felületkezelési eljárásainak automatizálása révén „úttörő fontosságú” telephellyé lépteti elő Gyulát.
Az Airbus a vártnál jobb negyedévet zárt
Az Airbus SE európai repülőgépipari vállalat adózott eredménye 6 százalékkal, 1,679 milliárd euróra nőtt a tavalyi utolsó negyedévben az egy évvel korábbi 1,578 milliárd euróról. A cég azt közölte, hogy a kamat- és adófizetés előtti nyeresége (EBIT) 43 százalékkal, 2,146 milliárd euróra emelkedett 1,496 milliárd euróról, míg a bevétele 21 százalékkal nőtt, és elérte a 20,644 milliárd eurót a december végével zárult három hónapban. Az adatok kedvezőbbek lettek az elemzők által vártnál. Szakértők 1,34 milliárd euró nettó profitot, 1,95 milliárd euró EBIT-eredményt és 20,44 milliárd euró bevételt becsültek. Tavaly az Airbus 661 repülőgépet és 344 helikoptert szállított le az előző évi 611 repülőgéphez és 338 helikopterhez képest. A cég rendelésállománya tavaly 820 repülőgépre nőtt 507-ről, a helikoptereké viszont 414-ről 362-re csökkent. Az Airbus azzal számol, hogy az idén 720 repülőgépet szállít le, az EBIT 6 milliárd euró körül alakul a tavalyi 5,63 milliárd euró után.